۰

وقتي کودک کار، قربانی بازی مافیایی زباله مي شود

تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۸
وقتي کودک کار، قربانی بازی مافیایی زباله مي شود
ویدئو اول: «گوشمو بریدن؛ چون آشغال جمع می‌کردم. با این تیغ‌هایی که سروصورت رو اصلاح می‌کنن، گوشم رو بریدن.» فیلم کات می‌خورد و فیلم دوم پخش می‌شود: «تصادف کردم خوردم به باربند ماشین. بخیه نخورده چند تا پماد دادن که چربش کنم. وقتی اومدن از من فیلم گرفتن و رفتند. همین‌جا ایستاده بودم، دوتایی آمدند، یکی این‌طرفم ایستاد یکی این‌طرف، گفت بگو شهرداری کرده هیچ‌کسی دیگه‌ای هم نبوده. یه سمند داشتند، یکی کچل بود و یکی دیگه مو داشت.» 

این جمله‌ها، صحبت‌های فاروق 13 ساله است که دو ماه است وارد ایران شده و پول‌هایش را برای خانواده‌اش در افغانستان می‌فرستد. پدرش پاهایش قطع‌شده و خانه‌نشین است و اکنون فاروق و برادر کوچک‌ترش به ایران آمده‌اند تا بار خانواده را به دوش بکشند. ایران کشوری که شاید روزگاری با ثبات تقریبی در اقتصاد می‌توانست محلی برای درآمدزایی مردم افغانستان، هرچند با به عهده گرفتن کارهای سخت و پردرآمد، اما این کشور نه‌تنها نتوانسته میزبان خوبی برای کشور هم‌زبان و مجاور خود باشد بلکه هرچند وقت یک‌بار خبرهایی در مورد آزار و اذیت افغانستانی‌ها در ایران رسانه‌ای می‌شود. 

تاکنون خبر گوش بریدن کودک زباله گرد توسط شهرداری تکذیب شده اما بازهم در این چرخه این کودک کار و مهاجر است که قربانی بازی‌های مافیایی می‌شود. کودکانی که از حداقل امکانات بهداشتی، رفاهی و آموزشی محروم هستند و علاوه بر اینکه تحت بهره‌کشی در نظام اقتصادی هستند برای راه انداختن بازی‌های مافیایی بازیگران خوبی می‌شوند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.
داستان چه بود؟
ماجرا ازآنجا شروع شد که به‌سرعت در فضای مجازی ویدئویی از کودکی افغان منتشر شد که در این ویدئو گفته می‌شد که گوش پسر 13 ساله را مأموران شهرداری منطقه 3 تهران بریده‌اند. در این ویدئو چسب زخمی بر گوش کودک زباله گرد است و گفته می‌شود که گوشش بخیه خورده است. در پی واکنش‌ها به این فیلم حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر اطلاعات، فرمانده نیروی انتظامی و شهردار تهران خواست تا با فوریت و جدیت مجرم را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند. همچنین الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به این ویدئو به ایسنا گفته بود من با شهردار منطقه ۳ صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را در مورد صحت‌وسقم این ادعا انجام دهد. فخاری گفته بود که پیمانکاران شهرداری از «اتباع بیگانه بهره‌کشی» می‌کنند و در کمیته‌ اجتماعی شورای شهر تهران به دنبال آن هستیم که مؤلفه‌های دقیق‌تری را در مورد کنترل عملکرد پیمانکاران زباله داشته باشیم. 

در ادامه ماجرا عدالت امیرزاده معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۳ تهران در واکنش به این خبر بیان کرده بود که هیچ مراجعه و شکایتی در این مورد نداشته‌ایم و ما هم از طریق شبکه‌های اجتماعی در جریان این ماجرا قرار گرفتیم و اول باید این کودک را پیدا کنیم تا در جریان ماجرا قرار گیریم. برای پیدا کردن این کودک کار شهرداری تهران از مردم خواست در صورت یافتن این کودک به شهرداری منطقه سه اطلاع دهند. 
کد مطلب : ۱۴۲۴۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.