۰

يك تحليل گر عراقي عنوان كرد: سخنرانی‌های تحریک‌آمیز صدر بی‌تأثیر نبود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۹
يك تحليل گر عراقي عنوان كرد: سخنرانی‌های تحریک‌آمیز صدر بی‌تأثیر نبود
وی می‌گوید: دولت العبادی رفتار حساب شده ای برای نرسیدن اوضاع به این مرحله اتخاذ نکرده بود.
 
زهره نوروزپور: بحران بصره بالاگرفته است به طوری که بامداد جمعه 16 شهریور ماه افرادی ناشناس به کنسولگری ایران در بصره یورش بردند و آن را به اتش کشیدند.  در اینباره سیدرضا قزوینی غرابی، تحلیلگر و رونامه نگار عراقی به سوالات خبرآنلاین پاسخ داده است که از نظر می گذارنید:
 
سیدرضا قزوینی غرابی
 
ارزیابی شما از حوادث بصره چیست؟ ورود ایت الله سیستانی به این بحران را چه طور می بنید؟
بصره علاوه بر نقص شدید خدمات عمومی مدتی است که به شدت دچار آلودگی آب شرب شده است. البته این مشکل در بصره سال ها بوده اما در چند هفته اخیر بسیار شدت گرفته است. اعتراضات شهروندان در تیرماه گذشته که همزمان با سایر استان های جنوب عراق بوده با وعده های دولت مواجه شده بود اما هیچ کدام از وعده ها محقق نشد و دولت به جای اهتمام به موضوع، درگیر کشمکش های حزبی و سیاسی تشکیل دولت و قدرت خواهی شده است. این موضوع باعث خشم شدید مردم شد و منجر به خروج آنها به خیابان ها شد.
اما خشونت زاید الوصف تظاهرات و حجم بسیار وسیع تخریب ها و مکان های تخریب شده نشان می دهد، مسأله فراتر از اعتراضات مردمی شده است. آیت الله سیستانی در هفته های اخیر بارها ضمن حمایت از اعتراضات مردمی، از دولت خواسته بودند تا به خواسته های مردم توجه شود و انتقادات تندی را نیز متوجه مقامات کردند. هفته گذشته نیز ایشان با ارسال گروهی از نمایندگان خود از اوضاع مردم بصره تفقد کردند و با پرداخت هزینه، اقدام به بازسازی تعدادی از تصفیه خانه ها در شهر کردند. ایشان در خطبه اخیر نیز از مردم خواستند تا مسالمت آمیز به اعتراضات ادامه دهند و از نیروهای امنیتی نیز خواستند تا از خشونت استفاده نکند.

 واکنش های مقامات عراقی را چه طور ارزیابی می کنید؟ 
دولت العبادی متأسفانه رفتار حساب شده ای برای نرسیدن اوضاع به این مرحله اتخاذ نکرده بود. این دولت با هزینه ای کم به نسبت سایر هزینه کردهای خود می توانست از خشم مردم بصره جلوگیری کند. علاوه بر اینکه با دادن وعده های غیرواقعی باعث خشم بیشتر مردم شد.  نیروهای امنیتی در برخورد با مردم خشونت آمیز عمل کردند. اما در حفاظت از دفاتر احزاب و اماکن دولتی و دیپلماتیک کاملا منفعل برخورد شد. این انفعال می تواند به معنای نبود اراده از سوی العبادی برای آرام کردن وضع قلمداد شود. در مجموع اقدام مؤثری از سوی دولت برای آرام کردن مردم انجام نشد.
کد مطلب : ۱۴۲۵۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.