۰

اجسادی که در ایران مومیایی می‌شوند؛ از سری‌ها تا جنایی‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰
اجسادی که در ایران مومیایی می‌شوند؛ از سری‌ها تا جنایی‌ها
می توان گفت اصطلاح "مومیایی کردن" به دلیل استفاده مصریان باستان از پارچه کتان و "موم" زنبور عسل بود. آنها پس از آنکه عملیات شیمیایی پیچیده ای روی اجساد بزرگان خود انجام می دادند، در مرحله نهایی، جسد را در پارچه کتانی آغشته به موم، می پیچیدند تا رطوبت به سطح پوست نرسد و از فاسد شدن جسد جلوگیری شود.
این عملیات، همین امروز هم انجام می شود. برخی اجساد با روشهای پیچیده و خاص که جزییات آن محرمانه است مومیایی می شوند و برخی با عملیات ساده ای که با هزینه ای اندک انجام می شود، در آزمایشگاه و مرکز سازمان پزشکی قانونی در جنوب تهران و منطقه کهریزک اتفاق می افتد، آن هم به دلایل قانونی.
مومیایی خلاف شرع است؟
احکام اسلام برای تعیین تکلیف اموات، بسیار دقیق و واضح است، از نوع پوشش (کفن) مردگان تا آداب دفن آنها به دقت در رساله های عملیه توضیح داده شده است و از کلیات این احکام می توان دریافت اسلام برای انسان فوت شده احترام زیادی تقریبا هم شآن انسان زنده قائل است. تا جایی که بی احترامی به اموات و حتی گور آنها در اسلام به شدت نکوهش شده است.
با این وجود بر سر تعیین تکلیف مومیایی کردن اجساد در اسلام، اختلافاتی وجود دارد. می توان گفت برخی از علمای دینی، معتقدند مومیایی کردن بدن مردگان و جلوگیری از تجزیه اجساد، جایز نیست و نباید این کار صورت گیرد.
از بین نمایندگان این دیدگاه می توان به آیت الله مکارم شیرازی اشاره کرد که در پرسش به استفتایی که پرسیده بود: آیا وراث می توانند جسد مورّث خود را به جاى دفن در قبر، به صورت مومیایى یا در شیشه الکل نگهدارى نماید؟ این کار در صورت عدم جواز، مجازات دارد؟ پاسخ داد: این کار جایز نیست و مشمول تعزیر است مگر در صورتی که ضرورتی ایجاب نماید.
در مقابل، برخی از علمای دین، اعلام کرده اند مومیایی کردن اجساد مردگان، ایرادی ندارد. از چهره های این گروه می توان به آیت الله هاشمی شاهرودی اشاره کرد. 
او به پرسشی درباره مومیایی میت مسلمان پاسخ داد که عنوان کرده بود: آیا مومیایی کردن جنازه میت مسلمان جایز است؟ پاسخ آیت الله هاشمی این بود: در صورتى که قبلاً میّت تجهیز شده باشد (غسل و کفن کاملاً انجام شده باشد) مومیایى کردن میّت مسلمان فی نفسه اشکال ندارد بشرط عدم قطع اجزاء بدن وعدم هرگونه هتکى نسبت به حرمت میت مسلمان وعدم تأخیر در کفن و دفن میت.
اینطور که پیداست هر دو دیدگاه درباره احترام به فرد درگذشته اشتراک نظر دارند و می گویند نباید به مرده بی حرمتی کرد.

مومیایی های قانونی
هم اکنون تعداد زیادی از اجساد در ایران، به دستور قانون، مومیایی می شوند. مسئولان پزشکی قانونی از جمله دکتر قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، تعداد این مومیایی ها را 10 جسد در ماه اعلام کرده و گفته آنها با هزینه 3 میلیونی به دلیل انتقال جسد با هواپیما مومیایی می شوند.
البته مومیایی کردن جسد برای حمل نقل با شکل و شمایل مومیایی های مصر و مومیایی های موزه ای متفاوت است. اجسادی که با این روش مومیایی می شوند، ماندگاری زیادی ندارند و فقط در حدی ماندگار می شوند که در طول پرواز فاسد نشده و مایعات بدنشان به بیرون نشت نکند. جنازه مومیایی شده به این شکل کاملا تازه می ماند و بعد از دفن کم کم تاثیر مواد به کار رفته در آن از بین می رود و جسد تجزیه می شود.
از جمله جسد کسانی که اخیرا با این روش مومیایی شد، جسد کارگردان مشهور ایران، عباس کیارستمی بود. کیارستمی در فرانسه و به هنگام اجرای عملیات درمانی فوت کرده بود و جسد او باید با هواپیما به ایران منتقل می شد و همین مسئله باعث شد تا جسد کیارستمی به دلیل قانونی مومیایی شود.
 
کد مطلب : ۱۴۲۵۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.