۰

ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا می شود؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۳
این سوال که آیا ترامپ می تواند رئیس جمهوری بعدی امریکا باشد یا او رئیس یک دوره ای خواهد بود از همان روزهای ابتدایی رسیدن او به قدرت مطرح شد. این سوال حتی به این شکل مطرح شده است که آیا او می تواند دوره چهارساله خود را به پایان برساند یا مشکلات و چالشهایی که او در مورد ارتباط با روسیه، فساد اخلاقی و ارتباطش با بازیگران پورن و همچنین چالشهای سیاست خارجی دارد، او را از ادامه کار منع خواهد کرد؟ ترامپ بدون شک یکی از متفاوت ترین روسای جمهوری امریکا بوده است. هنوز نشستن او بر صندلی ریاست جمهوری امریکا دو ساله نشده است که او به یک شخص بی رقیب در حاشیه سازی، رفتارهای ساختارشکنانه و پیش بینی ناپذیر تبدیل شده است.


رابط کمپین ترامپ و روسیه احتمالا مُرده است
 
حالا پس از دو سال از حضور ترامپ در قدرت، او می تواند یک محک سخت را تجربه کند و ببیند می تواند از پس دموکراتها در انتخابات میان دوره ای بر آید. وضعیت دو سال گذشته باعث شده است حتی باراک اوباما رئیس جمهور دوره گذشته امریکا برخلاف سنت اسلاف خود به میدان بیاید و احساس خطر خود در رابطه با ترامپ را به دیگران القا کند.
اوباما هم دست به سنت شکنی زد

دموکراتها حالا با سابقه یک شکست در مقابل ترامپ تجربه با ارزشی دارند و تلاش خواهند کرد اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. یکی از این اشتباهات آمدن هیلاری کیلنتون بود که نتوانست در مقابل فردی چون ترامپ قد علم کند و مناظره های انتخاباتی را در مقابل او واگذار کرد. خانواده کلینتون نقاط ضعفی داشتند که آنها را در مقابل ترامپ از میدان به در کرد و در نهایت ترامپ برنده انتخابات شد.
اما یک موضوع مهمی که انتخابات آینده را پر اهمیت و حیاتی می کند آمدن افرادی چون اوباما و جان کری به میدان است. آنها با درک وضعیت پیچیده ای که ترامپ برای ایالات متحده رقم زده، صحنه سیاسی فضای عمومی را ترک نکرده و همچنان تلاش می کنند برای مبارزات انتخاباتی دموکراتها سخنرانی و تبلیغ کنند تا شرایط برای ترامپ و حزب او متغیر شده و کفه ترازو به نفع دموکراتها باشد.
مقایسه سخنرانی اوباما و ترامپ در شهرهایی که به آنها سفر کرده اند نشان می دهد هفته های آینده روزهای پر التهابی خواهد بود.
اوباما به شدت ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و نه تنها طرفدران دموکرات بلکه جمهوری خواهان را نیز مورد خطاب قرار میدهد تا آنها را متوجه وضعیت بغرنج موجود کند. اما ترامپ نیز ساکت نمی ماند و به انحای مختلف تلاش می کند پاسخ های درخوری دهد. او در توئیتی سخنرانی ترامپ را کسل کننده توصیف کرد.
آشوب در خانه جمهوری خواهان
یکی از مشکلاتی که ترامپ با آن از ابتدا روبرو بود، چالشهای او با حزبی بود که از آن برخواسته بود. مشکل او تنها با دموکراتها نیست. او در بین جمهوری خواهان نیز اختلافاتی داشت که هر از گاهی وضیت بغرنجی را با آنها تجربه کرد. مک کین که به تازگی از دنیا رفت یکی از همین افراد بود و اختلافات او با ترامپ، رای منفی لایحه پیشنهادی ترامپ را هم به دنبال داشت.
اما یکی از این موضوعات چالش برانگیز که جمهوری خواهان و در نهایت ادامه مسیر ترامپ را با مشکل می تواند روبرو کند، عملکرد سناتور تد کروز در ایالت تگزاس است که باعث شده است آرای جمهوری خواهان در این ایالت رو به کاهش گذارد. این ایالت که به طور سنتی به جمهوری خواهان رای می دهند به علت عملکرد ضعیف تد کروز و احتمال پیروزی دموکراتها در انتخابات میان دوره ای مجلس، نوعی شکست برای آنها به حساب می آید.
جامعه امریکا هنوز طرفدار ترامپ است؟
ترامپ با شعارهایی چون «اول امریکا» و وعده هایی چون ایجاد شغل برای امریکایی ها توانست در یک فضای پوپولیستی مردمی را که حس می کردند امریکا در حال افول است و شغلهایشان توسط خارجی ها به تاراج رفته و رفاه عمومی پایین آمده؛ به سمت خود بکشد. ترامپ قول داد رشد اقتصادی را بالا ببرد و درصد بیکاری را کاهش دهد. همین شعارها کافی بود تا ایالت های بیشتری که مردمان آن را طبقه پایین جامعه تشکیل میداد، به طرف او بروند.
اما پس از گذشت دو سال از حضور ترامپ در راس حکومت شرایط متفاوتی شکل گرفته است. طبقه متوسط امریکا، از او روگردان شده و تبلیغات او را تنها پیشبرد یک فضای پوپولیستی قلمداد می کنند. رسانه ها و دانشگاهیان و افراد میانه جامعه، او را فردی مطمئن برای امریکا نمی بییند و احتمال رو آوردن آنها به سمت دموکراتها در انتخابات میان دوره ای مجلس و ریاست جمهوری 2020 بسیار است.
همچنین رفتارهای نژادپرستانه و ضد مهاجرتی او باعث شده است خیل عظیمی از امریکایی ها که مهاجر محسوب می شوند فضای آینده امریکای ترامپ را نا امن و نگران کننده حس کنند.
این روند باعث شده است شعار «اول امریکا»ی ترامپ شعاری توخالی و پوچ به نظر آید و بخش عظیمی از امریکایی ها به این باور برسند که مبارزه و تنش با کشورهای دیگر چون چین و اروپایی ها تنها به انزوای امریکا کمک می کند و نه قدرتمند شدن آن.
 
کد مطلب : ۱۴۲۵۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.