تداوم فشارها برای برکناری ترزا می

21 شهريور 1397 ساعت 17:41

درحالی‌که اعتراض‌های داخلی و مخالفت‌های خارجی بر سر طرح دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا بالاگرفته است، هم‌حزبی‌های «ترزا می» نخست وزیر به فکر برکناری وی افتاده‌اند.


منابع خبری انگلیس روز چهارشنبه از رایزنی 50 عضو بلندپایه حزب محافظه‌کار در باره چگونگی برکناری «می» خبر دادند. 'بهترین راهکارهای ممکن برای به چالش کشیدن رهبری «می»' در نشست شب گذشته (سه شنبه شب) اعضاء گروه بانفوذ تحقیقات اروپایی، بررسی شد.
نخست‌وزیر انگلیس تیرماه گذشته برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را رونمایی کرد که بر اساس آن که طرح چکرز نامیده می‌شود، انگلیس قصد دارد تا در دوره پسابرگزیت به تمام مقررات تجاری این نهاد در باره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.
فشارها برای برکناری ترزا می ادامه دارد
بااین‌حال طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا بر ضرورت قطع تمامی روابط با نهادهای اروپایی و بازتعریف آن با رعایت اصل استقلال انگلیس تأکید دارند. بوریس جانسون و دیوید دیویس وزیران امور خارجه و برگزیت ازجمله افرادی بودند که در اعتراض به این طرح از مقام خود کناره‌گیری کرده و ادعا کردند که رویای برگزیت در مسیر مرگ تدریجی قرار دارد.
روز گذشته نیز یک عضو بلندپایه حزب محافظه‌کار اعلام کرد: 80 هم‌حزبی نخست‌وزیر قصد دارند تا مخالفت خود با طرح چکرز را در پارلمان اعلام کنند. «استیو بیکر» معاون پیشین وزیر برگزیت که هم‌زمان با استعفای دیویس از مقام خود کناره‌گیری کرد، گفت: چنانچه نخست‌وزیر بر اجرای طرح خود اصرار کند، یکپارچگی در داخل حزب از بین می‌رود. نظرسنجی‌های درون‌حزبی نشان می‌دهد که دوسوم محافظه‌کاران با طرح چکرز مخالفند.
هم‌زمان با این تحولات، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا امروز طی اظهاراتی در بروکسل تأکید کرد: انگلیس پس از خروج از اتحادیه قادر نخواهد بود که از منافع و امتیازهای این نهاد بهره‌مند شود. ما به تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذاریم، اما از دولت انگلیس می‌خواهیم درک کند که پس از خروج از این اتحادیه، امتیازهایی را که به‌عنوان عضو برخوردار بوده است، از دست خواهد داد.
یونکر درواقع طرح چکرز را زیر سؤال برد و تأکید کرد که در دوره پسابرگزیت، انگلیس به هیچ یک از نهادهای تجاری و امنیتی به ‌ویژه طرح ماهواره‌ای موسوم به گالیلئو، دسترسی نخواهد داشت.
او بابیان این مطلب که طرح ماهواره‌ای گالیلئو، اروپا را در میدان رقابت‌های فضایی فعال کرده است به کنایه گفت: هیچ‌کدام از اعضاء اتحادیه اروپا قادر به ارسال 26 ماهواره به فضا برای بهره‌برداری 400 میلیون کاربر در سطح جهان نخواهند بود.
این تحولات در حالی رخ می‌دهد که اوضاع اقتصادی انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا، شرایط دشواری را سپری می‌کند و تعداد زیادی از شرکت‌های انگلیسی از ابتدای سال جاری شعبه‌های خود را کاهش داده و یا کسب‌وکارشان را به‌طور کامل تعطیل کرده‌اند.
رئیس'جگوار لندروور' بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودرو در انگلیس نیز دیروز در نشستی با حضور نخست‌وزیر و وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس هشدار داد: درصورتی‌که لندن بدون دستیابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، روزانه 60 میلیون پوند به این شرکت زیان وارد می‌شود.
هم‌زمان، جانسون که در میان هواداران برگزیت سخت از محبوبیت بالایی برخوردار است، طی هفته‌های گذشته حملات شدیدی را علیه دولت «می» آغاز کرده است. او در تازه‌ترین یادداشت خود در نشریه «دیلی تلگراف» این پیشنهاد را مطرح کرده است که انگلیس بایستی نظام مالیاتی مشابهی را مانند آمریکا به اجرا گذاشته تا اقتصاد کشور شکوفا شود.
وی مدعی شد که نظام مالیاتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا سبب رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در این کشور شده است. به عقیده جانسون مالیات‌ها در انگلیس باید تا حد زیادی کاهش پیداکند تا به‌اصطلاح او، اقتصاد کشور 'تکان بخورد'. انگلیس در قیاس با سایر کشورهای اروپایی از نظام مالیاتی سختگیرانه‌ای برخوردار است و این امر به لحاظ روانی بر اقتصاد کشور تأثیر منفی گذاشته است.
تازه‌ترین نظرسنجی خانه محافظه‌کاران (تارنمای متعلق به اعضاء حزب محافظه‌کار) نشان می‌دهد که جانسون مهم‌ترین گزینه برای جانشینی نخست‌وزیری به شمار می‌رود و او با اختلاف 10 درصد نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس، پیشتازی می‌کند.
منابع انگلیس می‌گویند: نارضایتی‌ها نسبت به نخست‌وزیری «می» در داخل حزب محافظه‌کار طی یک ماه گذشته بالاگرفته است و آرای لازم در داخل حزب محافظه‌کار برای به چالش کشیدن رهبری وی جمع‌آوری‌شده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالاً پس از پایان نشست سالانه حزب محافظه‌کار در سوم اکتبر (11 مهر)، روند انتخابات درونی حزب محافظه‌کار آغاز شود. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که جانسون از بخت بالایی برای پیروزی در انتخابات و تصدی سکان نخست وزیری برخوردار باشد.
در همین پیوند، اظهارات مقام‌های روسیه مبنی بر تلاش دولت انگلیس برای فرار از مشکلات داخلی، از طریق بزرگنمایی حادثه سالزبری بی‌ارتباط به نظر نمی‌رسد. دولت انگلیس در اسفند ماه، مسکو را به دست داشتن در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در شهر سالزبری انگلیس متهم و بر این اساس 23 تن از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرد.
نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته با گذشت 6 ماه مدعی شد که این حادثه توسط عناصر سازمان اطلاعات ارتش روسیه سازمان‌دهی شده است.
 


کد مطلب: 142637

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/142637/تداوم-فشارها-برکناری-ترزا-می

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir