علت گراني ارز و طلا چيست ؟!

22 شهريور 1397 ساعت 13:35

غلامحسین دوانی: رسانه‌ها و اقتصاددانانی که به تز رهایی بازار معتقد بودند باید محاکمه شوند


چندروزی است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیغامی در حال تبادل است با این مضمون که دولت برای جمع‌کردن نقدینگی و همچنین جبران کسری بودجه و پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها و ... اقدام به افزایش قیمت سکه و طلا و همچنین ارز کرده است. 
به گزارش خبرآنلاین این پیغام بازخوردهای مختلفی در میان اقشار مختلف جامعه داشته و عده‌ای این مساله را درست می‌دانند و بر نقش دولت تاکید می‌کنند و در مقابل برخی دیگر این نقش را رد کرده و معتقدند نهادهای غیرپاسخگو و ... در آشفتگی بازار سکه و طلا و ارز نقش دارند. 
غلامحسین دوانی به عنوان پژوهشگر اقتصادی درباره نقش دولت در این ماجرا به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: ممکن است دولت در این زمینه نقش داشته باشد و باید گفت البته به جز دولت، افراد دیگری نیز درگیر هستند؛ البته توجه کنید که ارز مملکت در دست دولت است و نباید فراموش کرد که تا قبل از دولت احمدی‌نژاد، ‌دولت‌ها در شب عید اقدام به فروش ارز می‌کردند اما از آن زمان تاکنون دولت هر روز ارز می‌فروشد.
غلامحسین دوانی
دولت بازنده اصلی گرانی ارز و طلا  
وی تصریح کرد: به نظرم اگر دولت این ماجرا را شروع کرده اکنون بازنده اصلی ماجرا محسوب می‌شود و ماجرا از دست دولت رها شده است.
وی توضیح داد: اگر دولت این بازی را شروع کرده باشد که امکان این مساله وجود دارد در نهایت بازنده بازی خواهد بود و این کار تبعات سیاسی دارد و ممکن است منجر به نارضایتی‌های خیابانی شود اکنون با اوج نارضایتی مردم مواجه هستیم و ممکن است با عکس‌العمل مردم در جامعه روبه‌رو شویم که باید پرسید دولت چگونه می‌تواند هزینه‌های آن را پرداخت کند.    
وی ادامه داد:‌به اعتقاد بنده علم اقتصاد سازوکار مخصوص دارد و نمی‌توان با آن بازی کرد حتی اگر دولت هم این ماجرا را شروع کرده باشد اکنون بازی از دست دولت نیز خارج شده است. 
نفع دولت از گرانی طلا و ارز
دوانی در پاسخ به این سووال که این ماجرا چه نفعی برای دولت دارد؛‌ گفت: دولت با فروش بخشی از ارز توانسته بخشی از نقدینگی را جمع کند تا بیش از این نقدینگی به جامعه برنگرددیکی از معضلات دولت این است که یک هزار و ۶۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجوددارد که گفته می‌شود از این میزان حدود ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سهم نقدینگی است و بیش از ۱۳هزار میلیارد تومان نیز سهم شبه پول است. 
وی بیان کرد: رشد پول نیز آنچنان بوده که به نظر می‌رسد دولت قادر به مهار آن نبوده است یعنی دولت به دلیل مسایل هزینه‌ای، کنترل نقدینگی را عملا از دست داده است. 


کد مطلب: 142647

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/142647/علت-گراني-ارز-طلا-چيست

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir