۰

قمه‌زنی» خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی را افزايش مي دهد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
بشیر حاجی‌بیگی درباره طرح نذر خون که هر سال در ایام محرم در سازمان انتقال خون برای داشتن اهدای خون کافی در کشور، برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که مردم در ماه محرم نذوراتی دارند. به عنوان مثال نذر کردند تا در ماه محرم و تاسوعا و عاشورا خون اهدا کنند. بر این اساس بود که طرح نذر اهدای خون در سازمان انتقال خون راه‌اندازی شد. او با اشاره به احتمال ازدحام جمعیت در روزهای تاسوعا و عاشورا برای اهدای خون، افزود: بنابراین برای اینکه با ازدحام جمعیت در این روزها مواجه نشویم و بتوانیم به صورت مرتب و یکنواخت در تمام طول سال اهدای خون داشته باشیم، این طرح را پیش می‌بریم. بر این اساس برای پیشگیری از اهدای خون بیش از ظرفیت مراکزمان در یک روز و نداشتن اهدای خون در روزهای دیگر، یک سیستم نوبت‌دهی برای نذر خون در ماه محرم راه‌اندازی شد تا در برخی زمان‌ها که نیازمند اهدای خون هستیم، افراد به میزان کافی به مراکزمان مراجعه کنند.
حاجی‌بیگی با بیان اینکه امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته این کار انجام می‌شود، ادامه داد: روند کار در این طرح به این صورت است که از افرادی که نذر خون دارند، ثبت نام می‌شود و به این افراد برای روزهای آتی و حتی برای بعد از ماه محرم، نوبت داده می‌شود. بویژه در روزهای عاشورا و تاسوعا که میزان مراجعه سنگین است، این کار را انجام می‌دهیم و به مردمی که به مراکزمان مراجعه می‌کنند، نوبت‌ می‌دهیم. سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در ادامه به موضوع قمه‌زنی در برخی نقاط کشور در ایام محرم اشاره کرد و گفت: باید توجه کرد که اولا این کار از جانب بزرگان دینی ما کاری مذموم شناخته شده و اعلام کردند که مردم این کار را انجام ندهند. از طرفی ما هم به عنوان بخشی از متولیان بهداشت کشور به مردم توصیه می‌کنیم قمه نزنند، چرا که این کار باعث انتقال بیماری‌های ویروسی در فرد از طریق خون می‌شود و کاری غیر بهداشتی است.
حاجی بیگی ادامه داد: بنابراین ما به مردم توصیه می‌کنیم به جای قمه‌زنی، خون اهدا کنند. البته باید توجه کرد که برای اهدای خون حتما از قمه زدن افراد یکسال گذشته باشد؛ چراکه اگر دوره پنجره‌ بیماری‌های ویروسی را در نظر بگیریم، برای پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها باید یکسال از این کار گذشته باشد، تا افرادی که در گذشته این اقدام را انجام داده‌اند، بتوانند خون اهدا کنند.
کد مطلب : ۱۴۲۷۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.