۰

چینی‌ها از بازار خودروی ایران چقدر سهم دارند؟!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
چینی‌ها از بازار خودروی ایران چقدر سهم دارند؟!
گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد سهم این دسته از خودروها در سال 1396 نیز رشدی برابر با 3.6 درصد را تجربه کرده بود . سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ داخل در سال گذشته برابر با 15.9 درصد برآورد شده است. 

بر این اساس میزان واردات قطعات منفصله به ایران از ابتای سال 1386 تا پایان خرداد ماه سال 1397 ، برابر با 16 میلیارد دلار بوده است که سهم چین از این رقم برابر با 30 درصد ، یعنی 5 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس آمار انجمن خودروسازان و جمع آوری اطلاعات از طرف کارشناسان مرکز ، با نگاهی خوشبینانه به جز "دانگ فانگ" که بین 30 تا 40 درصد سهم داخلی سازی آن برآورد می شود، سایر خودروهای مونتاژی چینی در کشور از حداکثر 30 درصد ساخت داخل قفراتر نرفته اند . 
سهم داخلی سازی مونتاژی های چینی 
اگر چه دقیقا مشخص نشده است که این سهم داخلی سازی ، شامل چه قطعاتی می شود اما قابل برآورد است که حدود 14 درصد آن شامل رنگ و مونتاژ می شود و مابقی را نیز قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی تشکیل می دهند که جزو ساده ترین قطعات خودرو به حساب می آیند . 

شرکت ایران خودرو، یک محصول چینی دیگر به جز دانگ فانگ به نام "هایما" را نیز در سایت خراسان خود مونتاژ می کند، شاسی بلندی که بین 20 تا 30 درصد ان ساخت داخل دارد، که اگر این 14 درصد سهم رنگ و مونتاژ کسر شود بین 5 تا 16 درصد قطعات آن از داخل و مابقی قطعات منفصله از مسیر واردات تامین می شود . علاوه بر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نیز محصولات چینی را در سبد تولیدات خود جای داده اند و این در شرایطی است که داخلی سازی آنها در محدوده 20 تا 30 درصدی قرار دارد . در این بین برلیانس که در مدل های مختلف در پارس خودرو مونتاژ می شود در سه ماه نخست سال1397 با رشد 38 درصدی تولید به 12 هزار و 232 دستگاه رسید . این مدل نیز از 20 تا 30 درصد ساخت داخل برخوردار است . دیگر محصول چینی گروه خودروسازی سایپا در بنیان توسعه صنعت خودرو - بن رو300 S آریو (چری) است که حدود 20 درصد ساخت داخل است. 
از طرفی چانگان با رشد 124 درصدی در سه ماه نخست سال 1397 به تولید 3917 دستگاه در شرکت سایپا کاشان رسیده است . گروه بهمن محصولاتی به نام B50 و B30 (خودروهای متعلفق به FAW چین) و هاوال H2 را مونتاژ می کند و میزان داخلی سازی قطعات آنها بیش از 20 درصد نبوده است . دیگر خودروساز ایرانی بخش خصوصی یعنی کرمان موتور که بخشی از سبد محصولاتش را خودروهای چینی تشکیل می دهد نیز توانسته تنها در محدوده 20 تا 30 درصدی داخلی سازی کند . این خودروساز لیفان و جک را در مدل های مختلف مونتاژ می کند. 
مدیران خودرو نیز دیگر خودروساز بخش خصوصی است که تنها به مونتاژ خودروهای چینی مشغول است . این شرکت در حال حاضر محصولاتی متعلق به چری چین مانند ام وی ام و تیگو و آریزو را مونتاژ می کند و سهم داخلی سازی آنها را نتوانسته از مرز 30 درصد بیشتر کند.
کد مطلب : ۱۴۲۷۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.