۰

قبولی کنکور بعد از ۱سال و نیم باطل شد؟!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۳
قبولی کنکور بعد از ۱سال و نیم باطل شد؟!
گاف‌ جدید سازمان سنجش؛ باطل کردن قبولی کنکور ارشد بعد از یک‌سال و نیم! به یکی از دانشجویان بعد از یک‌سال و نیم گفته‌اند قبولی‌ات باطل شده و باید دوباره کنکور بدهی. این اطلاعیه زمانی به دست دانشجو رسیده است که یک‌سال و نیم از زمان کنکور او می‌گذرد و فقط ۷ واحد از مقطع ارشدش باقی مانده است. سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله در بررسی‌های خود از وضعیت داوطلبان کنکور به نتایج تعدادی از داوطلبان مشکوک می‌شود اما آیا از لحاظ زمانی، محدودیتی برای بررسی تخلفات وجود ندارد؟ به‌هر حال برای اعلام نتایج کنکور نزدیک به ۴ ماه فرصت هست و سازمان سنجش می‌توانست در همین دوره این موضوع را بررسی کند. این در حالی است که طبق آیین‌نامه اجرايي قانون رسيدگي به تخلفات و جرايم در آزمون‌های سراسری باید فرصت دفاع به دانشجو داده شود و تبصره‌های دیگری که این اقدام آنها را غیرقانونی جلوه می‌دهد. این شرایط برای چندین نفر دیگر از دانشجویان نیز پیش آمده و مشخص نیست نتیجه چه خواهد بود؟
سازمان سنجش نامه را وقتی فرستاد که دانشگاه تعطیل بود
این دانشجو به خبرآنلاین می‌گوید:‌ «من سال ۹۶ کنکور ارتباطات دادم و علامه قبول شدم؛ امسال به من گفتن که قبولی سال گذشته‌ات باطل شده و باید یک آزمون دیگر بدهی. این آزمون جدید هم ۲۳ شهریور بود و نامه آن ۲۰ شهریور به دست من رسیده بود. یعنی من سه روز وقت داشتم تا برای آزمون جدید آماده شوم؛ آزمون هم برای دو درس تاریخ و روش‌تحقیق بود. به‌خاطر همین شرکت نکردم؛ بعد از یک‌سال و نیم به من گفته‌‌اند کنکوری که دادی باطل شده و جلو انتخاب واحد من را گرفته‌اند. همه هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.» طبق آيين‌نامه اجرايي قانون رسيدگي به تخلفات و جرايم در آزمون‌های سراسری و بر اساس ماده ۱۲، هیئت بدوی پس از بررسی‌های لازم، باید موارد تخلف را به‌صورت کتبی به متهم به تخلف ابلاغ کند و برای دفاع ۱۰ روز به او مهلت داده شود. البته در تبصره‌ای هم آمده است که هیئت می‌تواند مهلت را تا یک ماه افزایش دهد. «این در حالیه که نامه ۵ مرداد از سازمان سنجش به دانشگاه فرستاده شده و دانشگاه تا ۲۶ مرداد کلا تعطیل بوده.» سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که سازمان سنجش اطلاعی از روزهای کاری دانشگاه ندارد؟ نمی‌داند که دانشگاه مرداد ماه تعطیل است؟ 
گفتند پاسخ‌نامه‌ات با کس دیگری مشابه است
«۳۰ مرداد بود که به پدرم اطلاع دادن نامه‌ای برای من اومده و نگفتن نامه چیه. هیچ درخواستی هم از من برای دفاع حضوری نشده بود. زمانی که من نامه را گرفتم یعنی ۲۰ شهریور بود. از مسئولین دانشگاه خواستم که رسید تحویل نامه را به من بدهند که ممانعت می‌کردن و در نهایت تونستم با پافشاری نامه رو بگیرم و برای ارائه به هیئت تجدیدنظر و دیوان عدالت بفرستم.» داخل آیین‌نامه فصل سوم ماده ۳۱ قسمت «د» نوشته است که زمان برگزاری آزمون مجدد حداکثر ۴ ماه پس از ابلاغ از طرف هیئت بدوی تعیین می‌شود. «براساس این ماده می‌تونستند برحسب اینکه من ۲۰ شهریور نامه را تحویل گرفتم و ۲۳ شهریور زمان آزمون مجدد بود، آن را به تعویق بیندازند.» براساس ماده ۲۹ برای تردید در صلاحیت علمی داوطلب باید حداقل در دو مورد از موارد مشخص‌شده وجود داشته باشد: الف ـ گزارش واصله به دستگاه برگزارکننده آزمون که از اشخاص حقیقی و حقوقی مورد وثوق رسیده باشد، ب- تفاوت فاحش نمره و رتبه اکتسابی با سوابق تحصیلی، معدل و آزمون های قبلی داوطلب و ج ـ داوطلبانی که پاسخنامه‌های آنها در تمام یا برخی دروس از لحاظ گزینه‌ها به طور غیرمتعارف مشابه و یکسان باشد.
کد مطلب : ۱۴۲۷۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.