۰

رئيس اتاق بازرگاني ايران و عراق : به حوزه اقتصاد نمی‌توان انتزاعی نگاه کرد

تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
رئيس اتاق بازرگاني ايران و عراق : به حوزه اقتصاد نمی‌توان انتزاعی نگاه کرد
یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که چرا دولت‌ها زیر بار نقدینگی می‌روند، اظهار داشت: موضوع نقدینگی یک بحث فنی و دقیق است و این‌که همه مشکلات را به گردن نقدینگی بیاندازیم، ‌برخورد ناقصی است.
وی تصریح کرد: متاسفانه آنچه اکنون در کشور دیده می‌شد این است که یک موضوعی پررنگ می‌شود؛ بدون این‌که علل و عوامل و چگونگی آن مورد بررسی قرار گیرد و یکی از این موارد نقدینگی است. 
رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و تهران ادامه داد:‌ نقدینگی، و مقدار آن باید با حجم تولید ناخالص داخلی هماهنگ باشد؛ وگرنه زیاد و کم نقدینگی مهم نیست، بلکه تعادل میان میزان نقدینگی و تولید ناخالص داخلی اهمیت دارد و این‌که اگر رشد نقدینگی با رشد تولید داخلی هماهنگ باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود.
آل‌اسحاق بیان کرد: آنچه تبدیل به مشکل می‌شود، این است که تعادل میان حجم نقدینگی و میزان تولید داخلی به‌هم بخورد و به عبارتی، اگر نسبت نقدینگی با نسبت رشد تولید متعادل نباشد، ‌مشکل به‌وجود می‌آید. فرض کنید اگر رشد تولید برابر با A  و در مقابل رشد نقدینگی برابر با 5A  باشد،‌خطرناک است، اما اگر رشد تولید و رشد نقدینگی متوازن باشد، ‌مشکل ایجاد نمی‌شود.
کد مطلب : ۱۴۲۷۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.