۰

زنگنه: کسانی هستند که می‌خواهند اوپک را منحل کنند | اوپک قربانی جریانی خزنده است

تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶
زنگنه: کسانی هستند که می‌خواهند اوپک را منحل کنند | اوپک قربانی جریانی خزنده است
طبق بیانیه ۱۷۴ اوپک و توافق پس از آن، کشورهای اوپک و غیراوپک توافق کردند تا پایبندی کشورهایشان به «توافق جهانی کاهش تولید نفت» را از ۱۵۲ درصد آن زمان به ۱۰۰ درصد برسانند و این یعنی یک میلیون بشکه بیشتر از سوی اوپک و غیر اوپک به بازار نفت عرضه شود.
این در شرایطی است که ایران معتقد است کشورها باید به سهمیه‌های تعیین شده در اجلاس ۱۷۱ پایبند باشند و بیشتر از سهمیه‌شان تولید نکنند، اما عربستان، روسیه و کشورهای همسو معتقدند که اگر کشوری نتوانست سهمیه‌اش را تولید کند، جلسه JMMC می‌تواند آن را بین کشورهای دیگری که توان تولید دارند تقسیم کند. با این روش، به طور طبیعی کمبود عرضه نفت ناشی کاهش تولید نفت ایران امکان جبران می‌یابد.
بر این اساس، ایران و ونزوئلا معتقدند نادیده گرفتن سهمیه‌ها در حقیقت چراغ سبز به تحریم ایران است؛ آن هم در اوپکی که ایران از بنیانگذاران آن است.
نفت
مذاکره به بهانه متوازن‌سازی بازار جهانی نفت
ایران در JMMC عضو ناظر است و حق رای ندارد. زنگنه قرار بود به این جلسه برود تا شاید با لابی و جوسازی بر تصمیم این کمیته بگذارد، اما ظاهرا مذاکرات اخیر وزرای انرژی روسیه، آمریکا و عربستان مساله را حل کرده و تصمیم‌ها اتخاذ شده است. به همین دلیل، زنگنه نمی‌خواهد بازنده میدانی باشد که نمی‌تواند در آن بازی کند.
گفته می‌شود روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌سازی بازار جهانی نفت، به‌دنبال تصاحب بخشی از سهم ایران هستند و از سوی دیگر برخی اعضای اوپک، دست در دست آمریکا برای ضربه زدن به برخی بنیانگذاران این سازمان تلاش می‌کنند.
هفته گذشته سه تولیدکننده برتر دنیا، یعنی آمریکا، روسیه و عربستان برای تشکیل اتحادی سه‌جانبه در راستای متعادل کردن بازار نفت بعد از تحریم نفت ایران مذاکره کردند. در این دیدار وزیران انرژی روسیه و عربستان در مسکو بر برقراری ثبات در بازار جهانی نفت و آمادگی برای واکنش سریع به تغییر شرایط بازار و همکاری با شرکای دیگر تاکید کردند.
الکساندر نوواک و خالد الفالح در دیداری که دوشنبه هفته گذشته در مسکو صورت گرفت، به گفت وگو در زمینه ایجاد ساختار پایدار همکاری در چارچوب کشورهای تولید‌کننده نفت خارج از اوپک پرداختند. در مذاکرات وزیران انرژی روسیه و عربستان درخصوص عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت با محوریت شاخص‌های عمده اقتصادی کشورها و سناریوهای احتمالی میان مدت نیز گفت‌وگو شده است.
کد مطلب : ۱۴۲۷۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.