۰

آيا ادلب از سوي روسيه هدف قرار گرفت؟!

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸
آيا ادلب از سوي روسيه هدف قرار گرفت؟!
ولادیمیر یفسه‌یف، رئیس بخش همگرایی اورآسیایی و توسعه سازمان همکاری شانگهای در انستیتوی جامعه مشترک‌المنافع در یادداشتی وبسایت باشگاه والدای، دربارۀ توافق ها و احتمال های آینده پیرامون ادلب نوشته است: تعداد رادیکال‌های اسلامی در استان ادلب در حال حاضر 60 هزار نفر ارزیابی مي‌شود. این بزرگترین محل تجمع رادیکال‌های داعش و القاعده در سوریه است. قریب به 15 هزار نفر از آنها از قفقاز، آسیای مرکزی، روسيه و چین وارد سوریه شده‌اند. خارج کردن آنها از منطقه برای برقرار کردن ثبات در سوریه ضرورت دارد ولی انجام عملیات بزرگ در ادلب می‌تواند باعث شود قریب به 800 هزار نفر به سوی مرزهای ترکیه به حرکت درآیند.
حمله هوایی یه سوریه
روسيه تا این اواخر مشغول تدارک فعال عملیات ادلب بوده و همزمان سعی داشت ایالات متحده، فرانسه و انگلستان را از توسل به نیروی نظامی علیه ارتش سوریه - به بهانه کاربرد سلاح شیمیایی - منصرف کند. در نتیجه افشاگریهای مکرر وزارت دفاع روسيه، آمریکا و متحدان آن ناچار شدند تدارک وارد کردن ضربه موشکی به ارتش سوریه را قطع کنند.
7 سپتامبر اجلاس رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران نشان داد ایران و روسيه قصد ندارند مقاصد خود برای احیای کنترل حکومت سوریه بر ادلب را مورد تجدید نظر قرار دهند هرچند سعی می‌کنند ترکیه را ناراحت نکرده و ملاحظات امنیتی آن را در نظر گیرند. در نتیجه مسکو و تهران بطور موقت از برگزاری عملیات رزمی کلان در ادلب منصرف شدند. مسکو به منظور حفظ روند آستانه مذاکرات سوریه و جلوگیری از حاد شدن بیشتر روابط با آمریکا و غرب به این امر تن داد. تهران هم به حاد شدن روابط با اروپا علاقه‌مند نیست.
روسيه پس از ملاقات تهران، تلاش برای جستجوی راه سازش را ادامه داده و نه تنها با ترکیه بلکه فرانسه و آلمان هم تماس گرفت. ملاقات یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسيه در استانبول با نمایندگان رؤسای جمهور ترکیه و فرانسه و مشاور صدراعظم آلمان شاهد این واقعیت بود. ولی پیشرفت واقعی در این جهت طی ملاقات رؤسای جمهور روسيه و ترکیه در سوچی حاصل شد. اگر رعایت تفاهم نامه امضا شده در سوچی میسر گردد، مسئله ادلب در میزان محسوس از راه مسالمت آمیز حل مي‌شود. در غیر این صورت، عملیات نظامی محدودی برای بیرون راندن اسلامیست‌های رادیکال در ادلب ترتیب داده خواهد شد.
در همین باره، ویتالی ناومکین، رئیس علمی انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم روسيه در وبسایت سایت شورای روابط بین‌الملل روسيه نوشته است: 
روند امور پیرامون بحران سوریه هر روز امور غیرمنتظره جدیدی به ارمغان می‌آورد. تحلیل‌گران به تغییر شکل روابط بین بازیکنان بين‌المللي و منطقه‌ای توجه می‌کنند که اوضاع ادلب به عنوان کاتالیزاتور آن ایفای نقش می‌کند. این روابط سابقاً هم متلاطم بود ولی حالا نوسان‌ها شدیدتر شده است. به چند جنبه کلیدی امر میتوان نگاه کرد:
در بخش "عامل کردی" هرچند روابط روسيه با کردها ماهیت دوستانه دارد ولی ارزیابی صاحبنظران در رسانه‌های گروهی روسيه ماهیت انتقادی دارد. آنها نه تنها علایق دیرینه روسيه نسبت به جنبش ملی کردها بلکه حتی نقش برجسته کردها در مبارزه با داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی را نادیده می‌گیرند. این موضع با همکاری فزاینده کردها با آمریکایی‌ها و همچنین ناتوانی کردها از راه انداختن روابط سازنده با دمشق ارتباط دارد.
 
کد مطلب : ۱۴۲۸۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.