روحاني از تريبون سازمان ملل به چه مسائلي اشاره كرد؟!

4 مهر 1397 ساعت 9:48

حسن روحانی در دولت یازدهم و دوازهم شش مرتبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد؛ محور صحبت‌های او تأکید بر روش‌های دیپلماتیک برای حل بحران‌های بین المللی و اجماع جهانی در مبارزه با یکجانبه‌گرایی آمریکا، خشونت، افراطی‌گری و تروریسم بود.


اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی برای روسای کشورهای مختلف است تا صدا و نظر ملت خویش را به گوش جهانیان برسانند و تصویری واقعی از جامعه خود ارائه دهند که معمولاً فاصله زیادی با تبلیغات غرب درباره آنها دارد. از دیگر مزیت‌های حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای جانبی سران کشورها و حضور در نشست ها برای مذاکرات دیپلماتیک و طرح مواضع خود در زمینه‎های مختلف است.
اولین سفر روحانی به نیویورک سال 1392 و یک ماه و نیم بعد از تصدی جایگاه ریاست جمهوری انجام شد. او در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن بیان آمادگی ایران برای مذاکرات هسته ای و تعامل و همکاری سازنده با سایر کشورها، به نقد فزونی گرفتن خشونت، جنگ و افراطی گری در جهان و تشریح خطرات و تهدیدهای آن همچون رشد تروریسم پرداخت و پیشنهاد «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را مطرح کرد.
این موضوع در سفر دوم او به نیویورک نیز محور سخنانش قرار گرفت. او توافق هسته ای ایران و 5+1 را فرصتی برای غرب خواند تا نشان دهد که با اتکا به مقررات بین المللی دنبال ایجاد تبعیض در جهان نیست؛ چون تبعیض از بسترهای ظهور تروریسم و راهکار مبارزه با آن نه توسل به روش های نظامی گری، بلکه توسعه است که دموکراسی را در پی دارد. با استناد به همین تحلیل، روحانی طرح سال گذشته خود درباره «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را تکرار کرد.
نیمه نخست سال 94 که مقارن با توافق ایران و 5+1 روی برنامه جامع اقدام مشترک بود، حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل این سند را از نظر حقوق بین‌الملل، سازه استواری نامید که برای اولین بار در تاریخ ملل، دو طرف، به جای مذاکره پس از جنگ برای دستیابی به صلح، پیش از مخاصمه، به مصالحه دست یافتند. او بر این مبنا پیشنهاد کرد که جهان برای مقابله با جهل، دیکتاتوری، فقر، فساد، تروریسم و خشونت، و مقابله با اثرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی آن، به تدوین «برنامه جامع اقدام مشترک» و ایجاد «جبهه متحد مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت» اقدام کند.
چهارمین حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مربوط به سال آخر دولت یازدهم بود که به رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران بعد از اجرای برجام اشاره کرد و نسبت به تجزیه کشورهای منطقه هشدار داد و گفت: برجام فقط یک توافق سیاسی نیست، بلکه یک رویکرد جدید و روشی خلاقانه برای تعامل سازنده به‌منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌ها است.
روحانی در ابتدای سال نخست دولت دوازدهم برای پنجمین مرتبه در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت. او ضمن تأکید به سوابق صلح جویی و مبارزه ایران با تروریست و فراط گرایی، از یکجانبه گرایی های آمریکا انتقاد کرد.
رئیس جمهور در سال دوم دولت دوازدهم برای ششمین مرتبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و از خروج آمریکا از برجام و زورگویی دولت ترامپ به شدت انتقاد کرد و از سازمان ملل خواست نگذارد که مصوباتش گروگان بازی های انتخاباتی ایالات متحد آمریکا شود.
 


کد مطلب: 142920

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/142920/روحاني-تريبون-سازمان-ملل-مسائلي-اشاره-كرد

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir