۰

در سونامی اندونزی چه کسی مقصر بود؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۴
زلزله و بعد از آن یک سونامی مرگبار در روز جمعه در اندونزی جان ۸۴۴ نفر را در جزیره سولاوسی در اندونزی گرفته است و با توجه به آمار تعداد افراد گم شده انتظار می‌روند این آمار افزایش  پیدا کند.پیش از وقوع این حادثه، هشدار وقوع سونامی برای حدود ۳۰دقیقه داده شد، اما به نظر می‌رسد این هشدار نتوانسته به طور دقیق شدت بحران را تخمین بزند. پس دقیقا چه اشتباهی پیش آمد؟
دقیقا چه اتفاقی رخ داد؟
جمعه ساعت ۶:۰۳ دقیقه بعدازظهر به وقت داخلی اندونزی یک زلزله ۷.۵ ریشتری با ده‌ها پس لرزه جزیره سولاوسی را لرزاند. چنی بعد مرکز زمین‌شناسی و ژئوفیزیک اندونزی هشدار داد که پتانسیل وقوع ۳ موج سونامی با ارتفاع نیم متری وجود دارد. اما این مرکز ۳۰ دقیقه بعد این هشدار خود را برداشت.
سپس موج‌های ۶متری وارد پالو، شهری در جزیره سولاوسی، شدند. در آن میان صدها نفر برای حضور در یک فستیوال، در ساحل حضور داشتند.
مردم از وقوع سونامی آگاه بودند؟
بسیاری از انتقادات ازمرکز زمین‌شناسی اندونزی درباره این است که آن‌ها هشدار مربوط به سونامی را زود برداشته‌اند، اما آنها این موضوع را رد می‌کنند. مدیر این مرکز در این رابطه به روزنامه جاکارتا گفت: ساعت ۱۸:۳۷ بعد موج آخر ما تصمیم گرفتیم که دیگر هشدار سوتامی را برداریم و بعد از آن هم هیچ اتفاقی نیافتاد.
در واقع مشکل بزرگ‌تری که وجود دارد این است که هشدار مربوط به سونامی از طریق پیامک برای مردم محلی فرستاده شده و در آن زمان هم خطوط ارتباطی دچار مشکلاتی شده بودند.
یعنی امکان نجات جان افراد بیشتری وجود داشت؟
بله امکان داشت اگر این کشور سیستم هشدار سونامی پیشرفته‌تری داشت که می‌توانست با سنسورهایی در دریا وقوع حادثه را پیشبینی کند. البته در سال ۲۰۰۴ هم هیچ کدام از این تجهیزات نتوانستند سونامی اقیانوس هند که منجر به مرگ میلیون‌ها نفر شد را پیشبینی کنند.
در واقع اندونزی تجهیزات لازم را برای خرید این تجهیزات نداشته.
اصلا انتظار داشتند که سونامی رخ بدهد؟
نه دقیقا.
به گفته فیلیپ فان لیو استاد دانشگاه سنگاپور این نوع زلزله‌ای که رخ داد معمولا منجر به وقوع سونامی نمی‌شوند. او در این رابطه گفت: سونامی‌ها معمولا در یک جابجایی عمودی رخ می‌دهند اما این بار این جابه‌جایی به شکل افقی بود.
 
کد مطلب : ۱۴۳۱۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.