۰

موشک اس چهارصد از روسیه ضربه محکمی به صنایع تسلیحاتی آمریکا وارد کرد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷
جالب این است که امضای بزرگترین قرارداد تسلیحاتی در آسیا همزمان با سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به هند اعلام شد که این سفر روابط سیاسی و تجاری بین دو کشور را به شدت تقویت می کند و سبب تثبیت مجموعه کشورهای عضو «بریکس» خواهد شد.
هند در عمل عملیات نوسازی نیروهای مسلح خود را آغاز کرد و در این زمینه سی و شش فروند جنگنده از نوع «رافال» فرانسه خریداری کرد و در صدد بود تانک «میرکاوا» از اسرائیل بخرد اما به سبب نواقص زیادی که در این تانک طی جنگ اخیر غزه و همچنین در حمله اسرائیل به جنوب لبنان در سال 2006 نمایان شد، از خرید آن صرف‌نظر کرد.
نگرانی عربستان از تحریم آمریکا برای خرید اس 400
استقبال کشورهایی مثل هند، ترکیه و شاید در آینده نزدیک ایران برای خرید موشک‌های «اس چهارصد» روسیه، برای آمریکا نگران‌کننده شده است البته نه صرفا به این دلیل که از صنایع نظامی روسیه حمایت می شود و میزان فناوری و پیشرفت آن را نمایان می سازد بلکه به این دلیل که این موضوع به زیان موشک‌های « پاتریوت» آمریکا خواهد بود که رقیب موشک‌های دیگر بوده است.
موشک پاتریوت به سبب شکل گیری این باور که ابزار قدرتمندی برای مقابله با جنگنده ها و موشک‌ها است در جایگاه نخست قرار داشت اما جنگ یمن و موشک‌های بالستیکی که انصارالله به سوی ریاض، ابها، طائف، خمیس مشیط و جازان پرتاب کردند عیب‌های فراوان این موشک ها و میزان تاثیرگذاری آنها را نمایان کرد و بسیاری از کشورها را به سوی روسیه و خرید موشک‌های دیگر سوق داد.
مهمتر از این معامله، سفر پوتین به هند منعکس‌کننده گرمی روابط بین هند و روسیه و بازگشت ائتلاف بین دهلی نو و مسکو به همان سطحی است که قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت و این یک تحول راهبردی مهم در شرایطی است که شاهد جبهه بندی بین المللی هستیم.
نویسنده این سرمقاله در ادامه نوشت: بسیاری از ناظران از جمله خود ما معتقدیم نزدیک شدن روز افزون روسیه و هند به یکدیگر شاید رویکردهای هند درباره مخالفت با پایبندی به تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران را تقویت کند به ویژه تحریم های نفتی که قرار است در اوائل ماه آینده علیه ایران اعمال شود زیرا هند حدود پانصد هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد می کند.
نتایج منفی قلدرمابی آمریکا در سراسر جهان در حال آشکار شدن است به ویژه کشورهایی که بر عزت خود اصرار دارند و منافعشان را بر منافع آمریکا ترجیح می دهند و متاسفانه این قاعده بر بسیاری از متحدان عرب آمریکا به ویژه برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مطابقت ندارد. ترامپ به این دسته از دولت‌ها اهانت می کند و پول‌هایشان را از آنها به عنوان باج می گیرد.
 
کد مطلب : ۱۴۳۲۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.