بازتاب گسترده تصویب CFT در رسانه‌های خارجی

15 مهر 1397 ساعت 15:38

تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ( CFT) توسط مجلس شورای اسلامی ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت و رسانه ها آن را تغییر در جهت همسو شدن باهنجارهای بین المللی ارزیابی کردند.


بالاخره پس از جنجال های بسیار بر سر لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) امروز مجلس شورای اسلامی با رای اکثریت لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون را تصویب کردند. (اینجا)
این مساله در رسانه های خارجی واکنش بسیاری به همراه داشت، در گزارش ذیل بخشی از واکنش رسانه های خارجی را از نظر می گذرانید:
خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشت: مجلس ایران اقدامات جدیدی را برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تروریسم در روز یکشنبه تصویب کرد؛ تغییراتی که به گفته مقامات، تهران را به هنجارهای جهانی نزدیک تر می کند.

این خبرگزاری افزود: ایران تلاش کرده استانداردهای بین المللی تعیین شده توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را اجرا کند به این امید که تهران از فهرست سیاهی که برخی از سرمایه گذاران خارجی را نسبت به معامله با این کشور دلسرد می کند، خارج کند.
این گزارش اضافه کرد: بحث ها و رای گیری نمایندگان به طور زنده از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد. این تغییرات قبل از این که به قانون تبدیل شود باید توسط یک نهاد متشکل از روحانیون تصویب شود.
 
مجلس تصویب سی اف تی

 
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: ایران به الحاق به توافق مبارزه با تامین مالی تروریسم رای داد.
این گزارش افزود: پارلمان ایران به پیوستن به کنوانسیونی جهانی رای داد که تامین مالی تروریسم را مسدود می کند. این کشور امیدوار است با تصویب این کنوانسیون، از تحریم های بین المللی بیشتر جلوگیری کند.
این رسانه مدعی شد: ایران از حزب الله لبنان و گروه های مسلح فلسطینی که غرب آنها را گروه های تروریستی قلمداد می کند، حمایت می کند. تندروها در ایران با پیوستن به CFT مخالفت کرده اند و معتقدند این کنوانسیون حاکمیت ملی ایران را تهدید می کند.

آسوشیتدپرس نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ماه مه (اردیبهشت) گذشته از توافق خارج شد و وعده داد در صورتی که تغییرات چشمگیری در سیاست های ایران ایجاد نشود، تحریم هایی این کشور را افزایش می دهد.
این خبرگزاری همچنین به تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته ای اشاره کرد.
روزنامه های مهم آمریکایی از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن تایمز و روزنامه انگلیسی تلگراف، گزارش آسوشیتدپرس درباره الحاق به CFT را بازنشر کردند.
خبرگزاری فرانسه امروز از تهران گزارش داد که علیرغم مخالفت شدید برخی نمایندگان، مجلس با لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم موافقت کرد.
این خبرگزاری افزود: محافظه کاران به شدت با این لایحه که برای نجات توافق هسته ای با شرکای اروپایی و آسیایی حیاتی است مخالف بودند. این لایحه یکی از لوایحی است که دولت برای اجابت خواسته های FATF ارائه کرده است.

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان هم نوشت: «پارلمان ایران لایحه تاریخی درباره الحاق به CFT را تصویب کرد.»
این گزارش افزود: ایران بحث در این زمینه را صبح یکشنبه با حضور 268 نماینده آغاز کرد. گروه ویژه اقدام مالی در سی ام ژوئن گفت که ایران تا اکتبر وقت دارد تا اصلاحاتی را تکمیل کند که این کشور را «در راستای هنجارهای جهانی قرار می دهد و یا باید با تبعات خودداری از اجرای اصلاحات مواجه شود.»
ترند نوشت: دولت «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران چهار لایحه را برای تصویب به پارلمان پیشنهاد داده بود که هنوز درباره دو لایحه از جمله کنوانسیون پالرمو ( کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی) تصمیم گیری نشده است.
این خبرگزاری افزود: مجلس ایران در ماه مه اصلاحات پیشنهادی دولت در زمینه مبارزه با پولشویی را به عنوان بخشی از تلاش ها برای ارتباط با نظام تجاری و بانکداری بین المللی تصویب کرد. با وجود تصویب مجلس، این لوایح هنوز لازم الاجرا نیستد زیرا شورای نگهبان باید آن را تصویب کند. این شورا اشکالاتی در این لوایح پیدا کرد و آن را برای بررسی دوباره به مجلس فرستاد.
این لوایح برای تصویب نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده اند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز با بازنشر گزارش رویترز درباره تصویب CFT افزود: تهران می گوید تلاش می کند استانداردهای بین المللی مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را که در FATF تعیین شده است، اجرا کند.
به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: تندروها درمجلس مخالف تصویب این قانون بودند و چنین استدلال می کنند که تصویب آن مانع حمایت مالی ایران از متحدانش از جمله حزب الله می شود که آمریکا سازمانی تروریستی قلمداد می کند.
سازمان FATF می گوید ایران تا اکتبر وقت دارد تا اصلاحات را تکمیل کند یا با پیامدهایی مواجه خواهد شد که می تواند سرمایه گذاران را از ورود به این کشور بازدارد.
شرکت های خارجی می گویند قانونی که شامل دستورات FATF است ضروری است اجرا شود تا آنها فعالیت سرمایه گذاری خود را افزایش دهند.
این روزنامه خاطرنشان کرد، واشنگتن به کشورها گفته که باید واردات نفتی خودرا از 4 نوامبر (13 آبان) کاهش دهند یا با اقدامات مالی آمریکا مواجه خواهند شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند.
در این رای گیری از مجموع 271 نماینده حاضر در جلسه، 143 رای موافق، 120 نماینده مخالف و پنج نماینده رای ممتنع به الحاق ایران به این کنوانسیون دادند.
این لایحه شامل یک مقدمه، 28 ماده و یک پیوست است و بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را با شروطی پذیرفت.

علاوه‌ بر این، رسانه‌های صهیونیستی شامل روزنامه هاآرتص و تایمز آو اسرائیل، روزنامه واشنگتن پست، پایگاه خبری عرب نیوز، خبرگزاری شینهوا از دیگر رسانه‌هایی هستند که این خبر را به‌طور مفصل و با جزئیات منتشر کرده‌اند.
صحن علنی مجلس در روز تصویب CFT
 
گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ در نشست سران جی ۷ در پاریس برای مبارزه با پول‌شویی تأسیس شد. نیروی ویژه موظف به مطالعه روندهای پولشویی، نظارت قانونی و اجرای قوانین مالی در سطوح ملی و بین‌المللی است. بعد از آن با گسترده شدن فعالیت‌های این گروه مقابله با تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای در سال ۲۰۱۲ به مأموریت این گروه اضافه شد و در همین سال آخرین ویرایش توصیه‌های خود را برای مقابله با جرایم مالی تأمین مالی تروریسم، تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای، پولشویی و … با عنوان «استانداردهای بین‌المللی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و اشاعه‌گری» منتشر کرد.

FATF دارای یک دستورالعمل ۴۰ ماده‌ای است که کلیه جنبه‌های مبارزه با پول‌شویی را دربرمی‌گیرد. از سال ۲۰۱۵ سازمان بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، سازمان ملل متحد و شش گروه تخصصی و بانک جهانی سازمان‌های ناظر هستند. از سال ۲۰۱۶، FATF از ۳۵ کشور و دو سازمان منطقه‌ای عضو که اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس هستند، تشکیل شد که در همکاری نزدیک با شماری از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است.

گروه ویژه اقدام مالی یکی از نهادهای ناظر بر اقدام‌های مالی ایران بعد از امضای برجام است. این گروه همواره یک لیست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کننده‌ای دارند را منتشر می‌کند. در لیست منتشر شده تا سال ۲۰۱۵ کشورهای ایران و کره شمالی به عنوان کشورهای خطرناک شناخته شدند اما  بعد از امضا و اجرای برجام و با تعهد ایران قرار شد اقدامات متقابل علیه ایران برای مدت یک سال به تعلیق درآید. در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز این اقدامات متقابل به مدت یکسال تمدید شد تا اینکه بعد از مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT ) در مجلس، FATF مهلت سه ماهه ای به ایران برای تعیین تکلیف لوایح چهارگانه داد، مهلتی که از ۸ تیر شروع شده و مهر ماه سال جاری یعنی اواخر اکتبر ۲۰۱۸ پایان می‌یابد.
مجلس شورای اسلامی ایران امروز با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کرد. این رویداد بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.
 


کد مطلب: 143247

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/143247/بازتاب-گسترده-تصویب-cft-رسانه-های-خارجی

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir