ناصر ايماني : همه بايد از تريبون نماز جمعه آزادانه حرف بزنند

16 مهر 1397 ساعت 9:54

لایحه سی اف تی بالاخره پس از کش و قوس های فراوان روز گذشته در مجلس تصویب شد . اما در روزهای گذشته مخالفان این لایحه در خارج از مجلس چیزی از تلاش و کوششهای وافر خود کم نگذاشتند و پای مخالفتها را به تریبونهای نمازجمعه و خیابان های اطراف مجلس کشاندند.


مجلس باید هوشیار باشد و دقت کند تا این لایحه تصویب نشود، اگر هم تصویب کند من مطمئن هستم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد؛ شورای نگهبان هم رد نکند من به مجمع تشخیص مصلحت نظام امیدوارم» این صحبت‌های آیت الله موحدی کرمانی در نماز جمعه تهران درباره لایحه CFT بود. صحبت هایی که درست دو روز قبل از بررسی این لایحه در مجلس مطرح شد.  
آنچه خطیب نماز جمعه تهران از تریبون نماز جمعه اعلام کرد واکنش های متفاوتی را برانگیخت. علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران این صحبت ها را شبیه به پیامک‌های ارسالی به نمایندگان تعبیر کرد و در توییتی نوشت: اظهارات خطیب موقت نماز جمعه از جنس موجی است که مخالفان FATF به سوی مجلس در پیامک‌ها و طومارها طی چند ماه گذشته و روزهای اخیر روانه کرده‌اند
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت نیز در توئیترش نوشت: چه خوب بود حداقل یک دلیل از خطرناک بودن FATF برای منافع ملی و مردم ایران بجز عدم امکان کمک به حزب الله لبنان نام برده می‌شد. چون لبنان با عضویت در FATF مشکل خودش را حل کرده است.
نظرات شخصی یا هدفمند؟  
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درپاسخ به این سوال که اگر قرار است در تریبون نماز جمعه تکلیف برای یک تصمیم مشخص شود چه نیازی به نهادهای تصمیم گیری است گفت: منافاتی بین این دو موضوع نمی بینیم تریبون نماز جمعه یک تریبون باز است شما در سالهای جنگ اگر به خاطر بیاورید مباحث بسیار مهمی در نماز جمعه مطرح می شد در حالی که می شد همان زمان هم این سوال را مطرح کرد که این مسائل حتما باید در شورای فرماندهی کل قوا مطرح شود. نماز جمعه بحث روز است و هیچ منافانی ندارد که در ان مباحث مهم روز مطرح شود اگر اینچنین نباشد که نماز جمعه تبدیل می شود به یکسری موعظه. 
او ادامه داد: اینکه اظهارات ائمه جمعه درست است یا خیر خود بحث متفاوتی است اما این موضوع منعی برای طرح چنین مباحثی ندارد.
ایمانی ادامه داد: به هر حال نمازجمعه تریبون اظهار نظرهای ائمه جمعه است و هیچ کدام الزامی برای یک نهاد به دنبال ندارد. مضاف بر آنکه بارها در نمازهای جمعه مباحثی مطرح شده است و مراجع قانونی کار خود را انجام دادند. بنابراین، این صحبت ها الزامی نمی اورد. البته لازم است بر این نکته هم تاکید کرد که ائمه جمعه در مواردی که نهادهای تصمیم گیرنده ما در حال تصمیم گیری در زمینه ها مهم هستند در بیان نظرات خود احتیاط بیشتری قائل شوند.
او با بیان اینکه ما نمی توانیم تریبون نماز جمعه را محدود کنیم گفت: اگر ما قائل به این هستیم که باید جامعه‌ باز و آزاد داشته باشیم باید اختلاف نظر را در همه‌جا بپذیریم چطور دانشگاهیان می توانند در موافقت و مخالفت صحبت کنند اما در تریبون نماز جمعه این حق وجود ندارد؟
این فعالی سیاسی در پاسخ به این سوال که دانشگاه پایگاه کرسی‌های آزاد اندیشی است اما تریبون نماز جمعه متفاوت است و از نهادهایی چون ستاد نمازجمعه خط میگیرند و نمی‌توان آن را مستقل مانند دانشگاه معرفی کرد گفت: این صحبت درست است اما به هر حال مراجع تصمیم گیرنده نیز به آن نهادها دسترسی دارند و می توانند بپرسند آیا این صحبت از جای خاصی صادر شده است یا خیر . 
ایمانی در پایان تاکید کرد: آنچه در نماز جمعه مطرح می شود مجموعه ای از نظر شخص امام جمعه و نظرات ستاد نماز جمعه است و البته اینگونه هم نیست که همه چیز کاملا نظر شخص ائمه جمعه باشد.
 


کد مطلب: 143253

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/143253/ناصر-ايماني-همه-بايد-تريبون-نماز-جمعه-آزادانه-حرف-بزنند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir