۰

احمد منتظري : عده‌ای ناشیانه تلاش می‌‌کنند باند مهدی هاشمی را تطهیر کنند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸
اخیرا حجت الاسلام احمد منتظری در مصاحبه با برنامه «خشت خام» این ادعا را مطرح می‌کند که ماجرای جاسازی مواد منفجره در ساک زائران حج، توسط سید مهدی هاشمی، برادر داماد آیت‌الله منتطری که در سال 1366 به جرم قتل آیت‌الله شمس آبادی و افراد دیگر اعدام شد، انجام نشده است. وی این ماجرا را به شش پاسدار نزدیک به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت می‌دهد.

منتظری در این باره در گفت‌و‌گو با ایرناپلاس بر این ادعا پافشاری می‌کند، اما از اینکه این اشخاص چه کسانی بودند یا به دستور آیت‌الله هاشمی این اقدام را کرده‌اند یا نه، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او در عین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را به عنوان مطلع معرفی می‌کند اما شمخانی نیز این ماجرا تکذیب می‌کند. 

در همین راستا با عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به گفت‌و‌گو نشستیم تا از جزئیات بیشتر ماجرا مطلع شویم. مشروح این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید: 

 اخیرا فرزند مرحوم آیت‌الله منتظری مدعی شدند، ماجرای جاسازی مواد منفجره در ساک گروهی از حجاج در دهه شصت، توسط گروهی از پاسداران نزدیک به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شده است و آقای شمخانی از آن جزئیات آن اطلاع دارند اما ایشان ماجرا را تکذیب کردند. اطلاعات و اسناد تاریخی در این باره وجود دارد؟

سلیمی نمین: اطلاعات تاریخی ما کاملا این ادعا را نقض می‌کند. این ادعا به هیچ وجه درباره آقای هاشمی صادق نیست، ایشان در آن زمان اعتقادات و رویکرد شفافی داشتند که نشان می‌دهد به دنبال بسط و گسترش ارتباطات با عربستان بودند و بعضا به نوعی از عربستان حمایت می‌کردند که مورد انتقاد واقع می‌شد. بنابراین، به هیچ وجه نمی توان رویکرد ایشان با عربستان را نظامی و خصمانه دانست؛ چنین اظهاراتی منطقی و اصولی نیست.

ضمنا اگر ایشان بنا داشتند حرکتی علیه عربستان انجام دهند، ازاین ابزار استفاده نمی‌کردند. کسانی از این ابزار استفاده کردند که بنا داشتند این ماجرا مستمسکی برای ضربه زدن به نیروهای حامی انقلاب اسلامی در عربستان و خصمانه شدن روابط میان ایران و عربستان شود. چراکه مطلع بودند وسایل زائرین به وسیله دستگاه چک می‌شود و سعودی‌ها آن زمان موشکافانه زائران و وسایل آن‌ها را چک می‌کردند تا چیزی از طریق زائرین به آنجا انتقال پیدا نکند. در واقع اینها با علم به اینکه این مواد منفجره در عربستان کشف خواهد شد، دست به چنین اقدامی‌زدند.اگر آقای هاشمی بنا داشتند اقدامی علیه عربستان انجام دهند، قطعا می‌توانستند از راه‌های سهل‌تری چنین کاری کنند. مثلا می‌توانستند از طریق زمینی نیرو به عربستان بفرستند و اصلا دست به چنین کاری نمی‌زدند.
کد مطلب : ۱۴۳۲۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.