۰

مدیرکل دامپزشکی استان البرز خبرداد : کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲
علی اصغر شریفی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی که صبح امروز در محل این اداره برگزار شد، اظهار داشت: دامپزشکی با بهداشت و سلامت مردم مرتبط است و نقش مهمی در تغذیه و سلامت انسان دارد.وی افزود: بیماری‌هایی مانند شاربن، سل، برسلوز و تب کریمه کنگو تا حدودی زیادی کنترل شده و هر دام سالانه بین 6 الی 7 بار در استان مورد معاینه قرار می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه جمعیت گوسفند استان بین 350 تا 500 هزار در فصول مختلف است، بیان کرد: بالغ بر 293 هزار گوسفند و بز واکسیناسیون تب برفکی شدند که این موضوع ادامه دارد
شریفی با اشاره به مثبت شدن تلفات طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش طالقان عنوان کرد: به خاطر کنترل این بیماری بالغ بر 93 هزار راس دام در کرج، طالقان و ساوجبلاغ واکسینه شده است و بیماری در حیات وحش تحت کنترل است و در گله‌های کل و قوچ تلفات نداشتیم و ستاد بحران استان در همان روز اول بعد از بروز طاعون نشخوارکنندگان تشکیل جلسه داد و در این زمینه پیشگیری‌های لازم انجام شد.
وی با اشاره به واکسیناسیون فوق حاد پرندگان در استان البرز،گفت: البرز استان پایلوت انتخاب شد و تا امروز بالغ بر سه میلیون دز واکسن در این حوزه استفاده شده و هیچ بیماری بعد از واکسیناسیون در استان البرز بروز نکرده است و همزمان با این واکسیناسیون بازدیدها و اقدامات خود را افزایش دادیم و بالغ بر 40 هزار آزمایش بر نمونه‌های فعال در مزارع انجام شده و گزارشات روزانه و ساعتی است.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه بحث نظارت بر مواد غذایی و پروتئینی استان البرز موضوع مهمی است که به آن توجه شده است، تصریح کرد: در سال جاری این موضوع با 210 فقره ارجاع پرونده به دستگاه قضایی پیگیری شده و فراورده‌های خام دامی کشف شده 56 تن بوده و بیش از 25 تن از این مقدار معدوم شده که با تلاش مدیرکل تعزیرات حکومتی و دادستانی استان البرز بوده است.
شریفی با اشاره به واردات گوشت گرم از فرودگاه پیام البرز و نظارت‌ها بر 386 تن گوشت وارداتی برای تنظیم بازار و واردات غذای حیوانات کوچک به میزان 115 تن بوده،گفت: 316 هزار قطعه جوجه یک روزه صادر شده و میزان صادرات ماهی خوراکی 45 تن بوده است.
وی با اشاره به اینکه البرز در تولید تخم مرغ در جایگاه چهارم کشور است، تصریح کرد: 11 درصد تخم مرغ کشور در استان البرز تولید می‌شود و در حال حاضر 2 میلیون و 900 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در استان در حال تولید تخم مرغ هستند و در حال حاضردر صورت تقاضا امکان صادرات تخم مرغ وجود دارد و در استان حدود 5 میلیون و 200 هزار قطعه ظرفیت تولید داریم که همه این ظرفیت در حال حاضر فعال نیست.
وی در مورد نظارت سازمان دامپزشکی بر کشتارگاه‌های طیور و دام در استان البرز و عدم کمبود مرغ و گوشت در این استان، اظهار داشت: نظارت بر کشتارگاه دام و طیور استان البرز با حضور ناظران بخش خصوصی و بخش دولتی در حال انجام است و ناظران بهداشتی در کشتارگاه طیور مستقر بوده و در حال نظارت بر کشتارگاه صنعتی دام و طیور هستند.
 
کد مطلب : ۱۴۳۲۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.