۰

اكبر عبدي ركورد دار نقش زن !

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
اكبر عبدي ركورد دار نقش زن !
آن سال‌ها که بازیگری برای زنان از خط قرمزها بود و عموم جامعه حضور یک زن در یک تئاتر و اساسا عرصه بازیگری را پذیرا نبود مردها مجبور بودند تا در نمایش‌ها نقش زن را هم بازی کنند. چندین سال از آن زمان گذشت و سینمای ایران این اتفاق را بارها و بارها دیگر به خود دید. حضور بازیگران مرد در نقش زن و البته چند سال بعد عکس این قضیه هم در سینما و تلویزیون به وقوع پیوست و بازیگران زن هم نقش مرد را بازی کردند. این اتفاق همانند گذشته شاید بی‌ارتباط با همان محدودیت‌ها نباشد، در واقع کارگردان‌های زیادی به دلیل همین محدودیت‌ها سراغ بازیگران مرد رفتند و آنها را به شکل و شمایل یک زن آراستند تا در روایت قصه‌شان آزادانه‌تر عمل کنند. 
در طول این سال‌ها بازیگران مرد زیادی در نقش زن ظاهر شدند، تعداد بازیگرانی زنی که نقش مرد را بازی کردند اما به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد اما بعید نیست این روند درباره زنان بازیگر و ایفای نقش مرد توسط آنها هم ادامه‌دار باشد. 
فارغ از اینکه بازیگرانی که در نقش جنس مخالف خودشان مقابل دوربین رفتند توانستند به خوبی از ایفای نقشی که بر عهده‌شان گذاشته شده بربیایند یا نه اما اصل این موضوع به خودی خود جذابیت‌های خاصی دارد و مخاطب هم معمولا از این موضوع استقبال کرده است. 
اگر به خاطر داشته باشید زمانی که اکبر عبدی در فیلم سینمایی «آدم برفی» در قامت یک زن شیک و آرایش کرده ظاهر شد واکنش‌ها آنقدر زیاد بود که هنوز هم بعد از سال‌ها مخاطبان آن نقش عبدی را یکی از به‌یادماندنی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین نقش‌هایش می‌دانند. 
این روزها اما فیلم سینمایی «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت با بازی ارژنگ امیرفضلی در نقش یک زن با ظاهر امروزی روی پرده سینماهاست، چند روز پیش هم در فضای مجازی عکسی از یک بازیگر مرد دیگر با گریم زنانه دست به دست می‌شد و در نهایت مشخص شد این بازیگر کسی نیست جز امیرحسین رستمی که با گریم بی‌نقص عبدالله اسکندری شبیه یک زن شده است. فیلم سینمایی «هشتگ» هم دیگر اثر روی پرده این روزهاست که یک بازیگر زن نقش مرد را در آن بازی کرده، نیوشا ضیغمی در این فیلم در تجربه‌ای متفاوت کت و شلوار به تن کرده و با گریمی مردانه مقابل دوربین رحیم بهبودی‌فر نقش‌آفرینی کرده است. 
همین بهانه‌ای شد تا در گزارشی که در ادامه می‌خوانید مروری داشته باشیم بر بازیگرانی که تجربه بازی در نقش جنس مخالف خود را داشته‌اند، البته بازیگرانی که در ادامه نامشان در این گزارش آمده فقط در فیلم‌های سینمایی بازی نکردند و چند نفر از آنها در تله‌فیلم‌هایی که برای شبکه نمایش خانگی ساخته شده در قامت یک زن جلوی دوربین رفته‌اند. 
محمود بصیری، «دستفروش»
برخلاف اینکه خیلی‌ها اکبر عبدی را اولین بازیگری می‌دانند که در سینمای ایران در نقش یک زن مقابل دوربین رفته اما جالب است بدانید که محمود بصیری بازیگر سریال «آرایشگاه زیبا» در فیلم «دستفروش» محسن مخملباف این تجربه را داشته و لقب اولین مرد زن‌پوش در سینمای ایران را به خود اختصاص داده است. بصیری در این فیلم که در سال 1365 ساخته شده در نقش یک پیرزن ظاهر شده که با توجه به گریم سنگینی که دارد چهره‌اش برای بسیاری از مخاطبان قابل تشخیص نبوده و نیست. 
محمود بصیری در نقش زن دستفروش
اکبر عبدی، از «آدم برفی» تا «خوابم میاد» و «خواب‌زده‌ها»
رکورد بازی در نقش یک زن را اکبر عبدی در سینمای ایران زده، او به جز «آدم برفی»، در «خوابم میاد» رضا عطاران و «خواب زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی هم این نقش را بازی کرده. سال 73 اولین تجربه بازی این بازیگر توانمند در نقش یک زن رقم خورد، عبدی در «آدم برفی» اولین بار این نقش را تجربه کرد، تجربه‌ای جدید در سینمای ایران که باعث شد آن فیلم سه سال توقیف شود. چند سال بعد یعنی در سال 90 عبدی در «خوابم میاد» رضا عطاران این تجربه تکرار کرد، تجربه‌ای که به دل خیلی از مخاطبان نشست و شیرینی‌های پیرزنی که او بازی کرده بود آن را محبوب کرد. جذابیت نقشی که عبدی بازی کرده بود از نگاه داوران جشنواره فیلم فجر همان سال هم پنهان نماند و هیئت داوران جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را در سی‌امین دوره از جشنواره به این بازیگر دادند. عبدی دو سال بعد از فیلم فریدون جیرانی هم زن شد، اینبار او نقش دو زن را بازی کرد، یک زن روستایی و یک زن فرنگی که در تضاد کامل با هم بودند و توانایی‌های عبدی را در بازیگری بیش از پیش نمایان کرد. عبدی برای بازی در این فیلم هم نامزد دریافت جایزه شد.
 
کد مطلب : ۱۴۳۳۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.