۰

محمد عطريانفر عنوان كرد: لاریجانی ۷ سناریوی مخالفان سی‌اف‌تی را نقش برآب کرد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
محمد عطريانفر عنوان كرد: لاریجانی ۷ سناریوی مخالفان سی‌اف‌تی را نقش برآب کرد
محمد عطریان‌فر عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی گفت: فاصله بین اصلاح طلبان و آقای روحانی گزاره درستی نیست. البته از ناحیه اصلاح طلبان به دولت نقدهایی وارد است اما عمدتا این نقدها معطوف به آن است که دولت باید کمر همتش را محکمتر ببندد و از حال انفعال خارج شود.
مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با محمد عطریان‌فر را در ادامه بخوانید:
پیش از نشست مشترک رئیس جمهور با اصلاح طلبان، صحبت می شد که جریان اصلاحات در حال فاصله گرفتن از آقای روحانی است، آیا می توان برگزاری این نشست را به پا برجا ماندن ائتلاف اصلاحات و اعتدال تفسیر کرد؟
فاصله افتادن بین اصلاح طلبان و آقای روحانی گزاره درستی نیست. اصلاح طلبان به دولت آقای روحانی نقدهایی معطوف به مشکلات اقتصادی کشور دارند چون بدخواهان برای ایران تحریم هایی اعمال کردند که نظام اقتصاد-معیشتی مردم را تحت تأثیر قرار داد، در چنین وضعیتی اصلاح طلبان معتقدند دولت باید از حال انفعال خارج شود، کمر همتش را محکمتر ببندد و اوضاع را جبران کند اما اینکه فاصله ای بین اصلاح طلبان و آقای روحانی افتاده گزاره درستی نبود و نیست. البته برخی دوستان اصلاح طلب که مقداری مسیر افراط را طی می کنند، این موضوع را مطرح کرده بودند ولی آنها حرف و نظر شخصی خودشان را گفتند.
آیا نشست اصلاح طلبان با آقای روحانی نشان داد که آن اصلاح طلبان تندرو و افراطی معتقد به جدایی از روحانی در اقلیت‌اند؟
بله، در واقع این نشست نشان داد که الان جریان اصلی و محوری اصلاح طلبان همچنان موضع شان تأیید منتقدانه دولت است یعنی در عین تأیید دولت، نقدهای‌شان را مشفقانه و اصلاح طلبانه مطرح می کنند. ما درباره اصلاح طلبان نماد مشخص تعریف شده مان شخص آقای خاتمی است که او موضع تأییدی درباره دولت دارد. آقای روحانی در این نشست بیانی داشت که به نظر من خیلی روشنگر بود. او گفت «اصلاح طلبان تنها حامیان من نیستند بلکه شرکای من در دولت و امور اجرایی هستند». این بیان خیلی هوشمندانه، ظریف و تعیین کننده بود به این معنا که آقای روحانی هیچ گاه پیوند و اعتقاد خودش و به بیان روشن تر وامداری خودش را نسبت به اصلاح طلبان فراموش نکرده و به صراحت آن را بیان کرده است؛ در مجموع این نشست بیش از آنی که در جزئیات منشأ اثر باشد و بر انتقال برخی مفاهیم انتقادآمیز به رئیس جمهور دلالت کند، امکانی بود تا رئیس جمهور را با یک افکار گسترده تری از آنچه در جامعه می گذرد آشنا کند، اثرات کلی ترش نیز، دلالت بر باقی ماندن بر سر پیمان بین اعتدال و اصلاحات بود. در واقع این دو پیام را بیشتر به جامعه نشان داد.
محمدعطریانفر
فکر نمی کنید آن اقلیت تندرو اصلاح طلب به مرور زمان تا ریاست‌جمهوری 1400 باعث شوند که جدایی بین اصلاح طلبان و آقای روحانی اتفاق بیفتد؟
کلا مقوله تندروی و رادیکالیسم با اصلاحات در یک جا جمع نمی شود. دوستانی که موضع تند و افراطی می گیرند عملا به یک شکلی موضع اصلاح طلبی خودشان را می شکنند. در واقع بر سر شاخ نشستند و بن می برند. من خیلی برای این وجه جریان اصلاحات وقعی قائل نیستم چون وزن سنگینی ندارند. جریان اصلاحات یک جریان بالنده است و روز به روز خود را اصلاح می کند. کلا اصلاح طلبی نمی تواند با تندروی جمع شود. لذا همواره این موضع روشنی است و اشاره کردم که اگر یک چند نفری در مواردی اظهارنظر می کنند، اظهارنظر شخصی است لذا نمی توانیم به عنوان یک جریان به صحبت های آنها نگاه کنیم. رادیکالیسم در متن جریان اصلاحات وجه جریانی پیدا نمی کند. تک صداهایی ممکن است باشد که با کمترین گفتگو آنها هم قابل رفع است.
از نماد ائتلاف اصلاحات و اعتدال، تصویب لایحه CFT در مجلس بود که نشان داد دلواپسان و اصولگرایان رادیکال همچنان در اقلیت هستند، نظر شما چیست؟
داستان CFT که یکی از مولفه های FATF است، باید در مجلس مورد توجه قرار می گرفت. آقای لاریجانی بسیار هوشمندانه و با غیرت ملی پارلمان را مدیریت کرد و اجازه نداد که هیاهوها و تندروهای مجلس که نمادشان جبهه پایداری است، از فضای آشفته به نفع خودشان بهره بگیرند. رئیس مجلس 7 سناریوی مخالفان را در CFT نقش برآب کرد. 
 
کد مطلب : ۱۴۳۳۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.