۰

تبعات سنگین یک قتل برای سه بازیگر مهم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
تبعات سنگین یک قتل برای سه بازیگر مهم
تب و تاب ترور روزنامه نگار سعودی همچنان داغ است، به طوری که رسانه های خبری آمریکا خصوصا واشنگتن پست و نیویورک تایمز به شدت به حکومت آمریکا و حمایتش از عربستان تاخته اند. گویی کمر به قتل عربستان بسته اند. خبرگزاری رویترز نیز مدعی شده که انگلیس قصد دارد مقامات عربستان را تحریم کند. در پرونده قتل خاشقجی روابط ایالات متحده با عربستان و همین طور ترکیه با عربستان در تهدیدی جدی قرار گرفته است، ترکیۀ اردوغان که مسئله خاشقجی  را برای منافع ملی کشورش تماما ضرر می بیند پیگیر ماجرای قتل شده است، از آن سو آمریکای ترامپ نیز زیر هجمه رسانه های خبری و دموکرات ها قرار گرفته آنهم در حالیکه این کشور در آستانۀ انتخاباتی مهم قرار دارد.
در این باره صابر گل‌عنبری، پژوهشگر و کارشناس غرب آسیا در گفتگو با خبرآنلاین به بررسی رویکرد آمریکا و ترکیه در مساله پرونده خاشقجی پرداخته است، او می گوید:
 

 
«دونالد ترامپ در طول نزدیک به دو سال از حکمرانیش تا به حال هیچ وقت مثل این روزها ژست حقوق بشری به خود نگرفته است. بر خلاف باراک اوباما، مسائل حقوق بشری جایگاه خاصی در خطابه‌ها و رویکردهای ترامپ و لو به ظاهر ندارد و شاید اقدام به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل بهترین دلیل بر این مدعا باشد. 
با این وجود، وی این روزها به شدت در مساله جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی هواخواه آزادی بیان شده و انتقادات تندی به دولت عربستان داشته است.
همچنین سناتورهای نزدیک به وی امثال لندسی گراهام و باب کروکر ئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم به تندی لب به انتقاد و حمله به ریاض گشوده‌اند. البته در این میان انتقادات سناتورهای دموکرات قابل فهم است، اما حملات همتایان جمهوری‌خواه تندرو و خود شخص ترامپ تا حدود زیادی قابل تامل است.»
گل عنبری در ادامه افزود: «در حالی ترامپ این روزها در قامت یک انسان آزادی‌خواهِ معتقد به حقوق مخالفان ظاهر شده که خود او به نوعی در این حادثه دخیل است؛ به این علت که یکی از دلایل این رفتار متهورانه محمد بن سلمان همین احساس پشتگرمی است که ترامپ به او تزریق کرده است.» 
این کارشناس درباره حملات رسانه های خبری آمریکا به دولت ترامپ و عربستان می گوید: «به نظر می‌رسد در سایه حملاتی که روزنامه‌های واشنگتن پست و نیویورک تایمز (نزدیک به لابی قطری در آمریکا) به راه‌ انداختند، بخشی از این واکنش ترامپ به ویژه در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از سر ناچاری است و هر گونه ضعفی در این زمینه از خود نشان دهد مورد بهره‌برداری دموکرات‌ها قرار خواهد گرفت که نظرسنجی‌ها حاکی از بهبود جایگاه آن‌ها در انتخابات پیش رو است.
واشنگتن پست که جمال خاشقچی یکی از ستون‌نویس‌های ثابت آن بود، با کمک چند رسانه دیگر توانسته است به نوعی ترور خاشچقی را اقدامی علیه این رسانه 141 ساله و روزنامه‌نگاران آمریکایی قلمداد کند و فضای سنگینی در داخل آمریکا ایجاد کرده است.»
 
کد مطلب : ۱۴۳۴۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.