۰

برجام اروپايي فعلا اجرايي نمي شود / سازوكار مالي ويژه اروپا همچنان در مرحله راه اندازي است

تاریخ انتشار
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۸
اخیرا دیپلماتهای غربی به خبرگزاری رویترز اعلام کرده اند که مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد. 3 دیپلمات غربی به رویترز گفته‌اند مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا 4 نوامبر/13 آبان‌ماه راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال 2019  عملیاتی نخواهد شد. هدف از این مکانیسم که به «ساز و کار ویژه مالی اروپا» برای حفظ برجام معروف شده دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است. 
در خصوص گزارش رویترز( به نقل از دیپلماتهای اروپایی) نکاتی وجود دارد که لازم است مدنظر قرار گیرد. مهم ترین نکته اینکه برجام اروپایی حداقل تا 2 ماه دیگر اجرایی نخواهد شد و صرفا ( در بهترین حالت ممکن ) شاهد توافق طرفین بر سر اجرایی شدن آن خواهیم بود. قبلا برخی  رسانه های غربی اعلام کرده بودند  که حفظ توافق هسته ای با ایران از سوی تروییکای اروپایی، بیش از آنکه اقدامی در راستای حفظ برجام باشد، اقدامی حیثیتی از سوی اروپا در راستای مقابله با یکجانبه گرایی ایالات متحده در نظام بین الملل قلمداد می شود. این در حالیست که یکجانبه گرایی دولت ترامپ در نظام بین الملل و اقداماتی از جمله خروج وی از توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5  و خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، منجر به رنجش متحدان اروپایی ایالات متحده آمریکا از کاخ سفید شده است. در هر حال، مقامات اروپایی از اردیبهشت ماه امسال تا کنون ، اقدامی عملیاتی ( که متضمن حفظ برجام به سبک و سیاق فعلی باشد) صورت نداده اند. 
رسانه های غربی در حالی از عدم اجرایی شدن ساز و کار ویژه مالی اروپا تا قبل از 13 آبان ماه امسال خبر می دهند که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  اعلام کرده بود که   طرح این اتحادیه برای تسهیل تبادلات مالی با ایران پیش از نوامبر( آغاز دور جدید تحریمهای نفتی و بانکی  آمریکا علیه کشورمان )  اجرایی می‌شود.موگرینی در این خصوص اظهار کرده بود:
"با اروپایی و البته با روس‌ها، چینی‌ها و دیگران در جهان، سازوکاری را کانال‌هایی به منظور حفظ تجارت با ایران ایجاد کرده‌ایم، سازوکاری که می‌تواند ادامه این تجارت را صرف‌نظر از تحریم‌های ثانویه اعمالی از سوی آمریکا تضمین کند. ما مشغول بررسی جزئیات این ساز و کار هستیم...."
با این حال به نظر می رسد مقامات اروپایی بار دیگر در حال خرید زمان برای "تکمیل بازی برجامی " خود در قبال ایران هستند. در این خصوص مقامات اروپایی رایزنی هایی را با ایالات متحده آمریکا صورت داده اند. بیشتر این رایزنی ها، میان کاخ سفید و کاخ الیزه صورت گرفته است. مقامات دو کشور فرانسه( به نمایندگی از تروییکای اروپایی)  و ایالات متحده آمریکا از زمان خروج رسمی ترامپ از برجام در حالی مذاکره با یکدیگر هستند. بی دلیل نبود که چندی پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ صراحتا از گفت و گو و رایزنی های خود به وزرای امور خارجه تروییکای اروپایی بر سر نحوه مواجهه با برجام، آن هم پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای خبر داد. در هر حال، به نظر می رسد تاخیر هدفمند سران اروپایی در قبال ایران، ریشه در مذاکرات و توافقاتی دارد که میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته است. 
سکوت مقامات اروپایی در قبال گزارش اخیر رویترز، نشان می دهد که آنها به صورتی هدفمند در حال "تکمیل پازل برجامی" خود در قبال کشورمان هستند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل بین المللی بر این باورند که اتحادیه اروپا از زمان خروج رسمی ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای با ایران می توانست در مدت زمانی اندک ( نهایتا در یک بازه زمانی دو ماهه) طرح عملیاتی خود را برای مواجهه با تحریمها ثانویه ایالات متحده آمریکا، خصوصا در حوزه نفتی ، بانکی و اعتباری ارائه دهد. با این حال مقامات اروپایی از این اقدام اجتناب کردند. 
در نهایت اینکه به نظر می رسد تاخیر هدفمند سران اروپایی در قبال توافق هسته ای با ایران و اجرایی ساختن راهکار عملیاتی ویژه در این خصوص، ریشه در مذاکرات موازی و همزمانی دارد که میان مقامات کاخ سفید و اتحادیه اروپا صورت گرفته است. موضوعی که در آینده، ابعاد بیشتری از آن افشا خواهد شد.
کد مطلب : ۱۴۳۷۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.