۰

گزارشي از بررسی ۴ وزیر پیشنهادی دولت در مجلس

تاریخ انتشار
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۵
گزارشي از بررسی ۴ وزیر پیشنهادی دولت در مجلس
طی یک هفته گذشته چهار وزیر پیشنهادی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمیسیون های تخصصی و سایر کمیسیون‌ها  حضور پیدا  کردند و توضیحاتی را به نمایندگان در مورد ابهامات احتمالی ارائه دادند. در شرایط فعلی کشور ضرورت تکمیل کابینه بسیار احساس می‌شود و این امید از سوی مسوولان اجرایی وجود دارد که نمایندگان با رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به دولت کمک کنند؛ چراکه معتقدند با کاری که در دولت انجام شد و مطالعاتی که شخص رئیس جمهور انجام داد و کاری که گروه های صاحب نظر در این زمینه انجام دادند، تلاش شد در وضعیت موجود کشور و با توجه به مشکلات، بهترین ها انتخاب شوند.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر جلسه علنی باید ۴ ساعت به طول بینجامد؛ بنابراین بعد از گذشت چهار ساعت از شروع جلسه نمایندگان تنفسی خواهند داشت و ادامه جلسه به پیشنهاد رئیس مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. در صورت موافقت نمایندگان با ادامه جلسه در شیفت دوم، پس از تنفس مجلس مجددا تشکیل جلسه خواهد داد.
مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم و مجموع چهار وزیر ۶ ساعت به طول می‌انجامد و یک ساعت هم به عنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده؛ لذا مجموع جلسه رای اعتماد ۷ ساعت است که با حواشی و فرصت تنفس این جلسه احتمالا تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد کرد.
در صورت رای ندادن نمایندگان به ادامه جلسه در شیفت دوم ادامه بررسی صلاحیت وزرا به فردا یکشنبه موکول خواهد شد که البته احتمالا تکلیف وزرا همین امشب مشخص می‌شود.
* سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند.
* شهریاری و یوسف نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد کرد.
* محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه صحبت خواهند کرد.
* بابایی صالح و ظاهری در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.
اگر در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سوال کتبی وجود داشته باشد از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده می‌شود.
در این جلسه به ترتیب صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، راه و صنعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی رای موافق خود را نسبت به چهار وزیر پیشنهادی اعلام کرد؛ در جلسه صبح امروز این فراکسیون شریعتمداری با ۵۸ درصد، رحمانی با ۸۷ درصد، اسلامی با ۶۳ درصد و دژ پسند با ۷۶ درصد نظر مثبت فراکسیون را به خود جلب اعضای فراکسیون اعلام کردند که به هر چهار وزیر پیشنهادی رای موافق خواهند داد.
در جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی نیز برای جمع‌بندی درباره‌ چهار وزیر پیشنهادی وزارت‌خانه‌های صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون و کار و رفاه اجتماعی؛ فراکسیون به این نتیجه رسید که اعضا برای رای به رحمانی آتش به اختیار عمل کند. درباره‌ی سه وزیر دیگر فراکسیون به جمع بندی رسید ولی قرار شد اعلام عمومی نکند.
هم‌چنین اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نظر موافق خود را نسبت به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار اعلام کردند. براساس رای گیری صورت گرفته اعضای فراکسیون امید به گزینه پیشنهادی وزارت راه رای مثبت ندادند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور یافت.
جلسه امروز مجلس با حضور ۲۰۱ نماینده برای رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز شد.  در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت حضور دارند.
 
کد مطلب : ۱۴۳۷۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.