تحریم ها هواپیماهای ایران را زمین گیر می کند؟

13 آبان 1397 ساعت 19:15

اگرچه بر اساس تحریم‌های جدید آمریکا که از امروز اجرایی می‌شود، فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی توسط سایر کشورها ممنوع خواهد بود، اما به گفته یک کارشناس صنعت هوایی، این تحریم‌ها تنها تا حدی هزینه‌های ایران را بالا می‌برد، اما نمی‌تواند هواپیماهای ایرانی را زمین‌گیر کند.


هفته گذشته و در آستانه بازگشت تحریم‌ها، هواپیماهای ایرانی با مشکل جدیدی روبه‌رو شدند. هواپیماهایی که از ایران به مقصد ترکیه پرواز کرده بودند در فرودگاه مقصد نتوانستند سوخت مورد نیاز خود را بخرند. برخی کارشناسان این امر را مقدمه شروع تحریم‌هایی دانستند که بر صنعت هوایی ایران تحمیل خواهد شد، اما در مقابل سایر فعالان این حوزه عقیده دارند که این کار نمی‌تواند مانعی برای پرواز هواپیماهای ایرانی در مسافت‌های کوتاه باشد و در مسافت‌های طولانی نیز مقاصد ثانویه برای سوخت‌گیری راهگشا خواهد بود.

با این حال، می‌توان با لابی از طریق دستگاه دیپلماسی کشور این مشکل را نیز حل کرد تا هواپیماهای ایران با کمترین دغدغه خاطر فرودگاه‌های کشور را به مقاصد دور و نزدیک ترک کنند، زیرا فارغ از این تحریم‌ها، توجه به حسن هم‌جواری از سوی همسایگان امری ضروری است.

نیازی به سوخت‌گیری در ترکیه نداریم

در همین مورد محمود مهرانپور، کارشناس صنعت هوایی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با اشاره به اینکه دولت ترکیه با تحریم‌ها علیه ایران موافق نیست، ادامه داد: موضوع ممانعت از فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی به روابط دو کشور و توافقات ربطی ندارد، زیرا در فرودگاه‌های بزرگ دنیا شرکت‌های بین‌المللی سوخت می‌فروشند و سوخت‌رسانی مستقل از فرودگاه‌هاست و این شرکت‌ها یا آمریکایی هستند و یا ملاحظاتی با آمریکا دارند که ملزم به رعایت تحریم‌ها می‌شوند.

وی افزود: با این حال موضوعی که خیال ایرلاین‌های ایرانی را تا حد زیادی آسوده می‌کند این است که در بیشتر موارد در فرودگاه‌های ترکیه نیازی به سوخت‌گیری نداریم، زیرا هواپیماها در ایران به‌طور کامل سوخت‌گیری می‌کنند و در رفت و برگشت نیازی به سوخت‌گیری دوباره نیست.

پروازها به ترکیه ادامه‌دار است

مهرانپور گفت: در گذشته نیز هواپیماهای ایران به‌ندرت در ترکیه سوخت‌گیری می‌کردند، زیرا قیمت سوخت در ترکیه بسیار بالاست و تنها در صورت ضرورت سوخت‌گیری انجام می‌شد. بنابراین این مسئله تأثیر زیادی ندارد و از آنجا که فاصله نزدیک است، با همان سوختی که در تانکرهاست برمی‌گردند.

به گفته مهرانپور، این موضوع برای کشورهای همسایه مانند ترکیه یا امارات موضوعیت ندارد، زیرا مسافت کوتاه است.

وی در مورد اینکه آیا تحریم‌ها بر رفت و آمد هواپیماهای ایران به فرودگاه‌های ترکیه نیز تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: این ربطی به فرود هواپیماهای ایران ندارد، زیرا تابع قوانین کشوری است و پروازهای بین شهرهای ایران و ترکیه همچنان برقرار است و تأثیر منفی نخواهد داشت.

پروازهای طولانی با سوخت‌گیری در مقاصد ثانویه

این کارشناس صنایع هوایی با بیان اینکه این موضوع آن‌قدر مهم نیست که در شرایط فعلی بزرگ شود، تأکید کرد: دولت ترکیه با دولت ایران هماهنگ است، از تحریم‌های پشتیبانی نمی‌کند و موضع‌گیری‌های مشخصی در این زمینه دارد، در موارد خاص نیز تمهیداتی چیده و راهکارهایی پیدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در تحریم‌های گذشته نیز مشکلاتی از این دست داشتیم، افزود: در آن زمان نیز راهکارهایی پیدا کردیم. به‌طور مثال در تحریم‌های گذشته برای مسافت‌های طولانی‌تر در مقاصد ثانویه سوخت‌گیری انجام می‌شد که بیشتر در اروپای شرقی قرار داشت.

مهرانپور تأثیر تحریم‌هایی از این دست را افزایش هزینه‌ها دانست و گفت: اما این تحریم‌ها نمی‌تواند صنعت هوایی ایران را متوقف کند و درواقع تحریم فروش سوخت، هواپیمای ایرانی را زمین‌گیر نمی‌کند.
 


کد مطلب: 143923

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/143923/تحریم-هواپیماهای-ایران-زمین-گیر-می-کند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir