انتصار: هدف ترامپ به زانو درآوردن ایران است

15 آبان 1397 ساعت 9:20

نادر انتصار، استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید احتمال اینکه پس از اعمال تحریمها توسط امریکا شرایط برای ایران سخت‌تر شود وجود دارد.


ترامپ برای اعلام برگشت تحریمهای امریکا علیه ایران به قدری هیجان زده بود که یک پست اینستاگرامی  با الهام از یک فیلم را به این موضوع اختصاص داد و نوشت تحریمها برمی‌گردند. وزیر خارجه و وزیر خزانه داری امریکا نیز در نشستی جزئیات این تحریمها را اعلام کردند و البته 8 کشور در لیست معافیت ها قرار دارند که اجازه خرید نفت ایران را دارند. هدف امریکا در این شرایط چیست ؟ آیا پس از اینکه استراتژی صفر کردن فروش نفت ایران به شکست رسید امریکا در این وضعیت می تواند فضایی جدید برای ایران بوجود آورد و در حالی که ایران در گذشته تجربه تحریمهای چند جانبه شورای امنیت و اروپا را هم داشته، حالا فشارها تا چه حدی اقتصاد ایران را می تواند نشانه برود؟
نادر انتصار، استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در گفتگوی با خبرگزاری عصر تعادل دربارۀ اهداف ترامپ در قبال ایران می گوید: 
از دید آمریکا آغاز تحریم‌های جدید اولین قدم در برنامه دراز مدت دولت ترامپ و نئو کانهای آمریکا در فروپاشی نظام ایران است.  یعنی  هر آنچه قرار بود اتفاق بیفتد هنوز رخ نداده است.  از نظر ترامپ و نئو کانهای تیم او که سیاست آمریکا در مورد ایران را مدیریت میکنند، هدفشان اینست که با فشار مداوم اقتصادی، سیستم ایران از درون منفجر بشود.  لذا هیچ کسی در ایران نباید آغاز تحریمهای جدید آمریکا را پایان آنچه آمریکا در برنامه خود دارد حساب کند.  اکنون صدها نفر در سطح بالا در وزارت خانه های خارجه، دفاع، خزانه داری، انرژی و سازمانهای جاسوسی آمریکا روی برنامه های مختلفی برای سقوط نظام ایران شب و روز سخت کار می‌کنند.       
انتصار در ادامه پیرامون موضع کشورهای اروپایی در قبال برجام افزود: 
برجام به آن شکلی که در ابتدا شکل گرفت در عمل مدتی است که مرده است یعنی فقط ایران است که برجام را اجراء میکند و کشورهای باقی مانده در برجام مخصوصا اروپایی ها تنها اعلامیه صادر می کنند و ایران را دائما تشویق به ماندن در برجام میکنند.  حقیقت این است که کشورهای اروپائی توانائی مقابله با آمریکا  را ندارند و این را در عمل مدتها است که نشان داده اند.  من فکر کنم در ایران هم خیلی از دولتمردان و حتی مردم عادی نیز این را درک کرده اند.  ما اکنون در دوران پسا برجام هستیم و گاو برجام دیگر از شیر دادن افتاده است  . 
انتصار در ادامه پیرامون تحولات منطقه، تأثیر کشته شدن خاشقچی بر افکار عمومی و آینده روابط ایران با همسایگان افزود:
شوک خاشقچی به عربستان آنطور که برخی انتظار داشتند اثر دگرگونی تا کنون نداشته است و در منطقه روندی به نفع ایران روی این موضوع شکل نگرفته است. به نظر میرسد که بین کشورهای غربی مرگ خاشقچی دارد فراموش میشود و من فکر نمیکنم که این موضوع در روابط دراز مدت این کشورها با عربستان تاثیر داشته باشد. حتی ترکیه نیز در حال امتیاز گرفتن از عربستان است که مرگ خاشقچی را به نوعی ماست مالی کند .
این استاد دانشگاه در نهایت در پاسخ به این سوال که:"آینده حضور بن سلمان در قدرت هنوز محتمل است و شرایط به قبل برمیگردد؟ به نظرتان امریکا تلاش خواهد کرد او به هر قیمتی در قدرت بماند تا در مقابل ایران خودنمایی لازم را داشته باشد؟" تصریح کرد:
در زمان کنونی جواب به این سؤال مشکل است.  شکی در این نیست که تحولاتی در میان خانواده آل سعود شکل گرفته است ولی شواهد نشان میدهند که محمد بن سلمان هنوز کنترل دولت را از دست نداده است.  گرچه انتقاداتی از رابطه آمریکا و عربستان در داخل آمریکا شنیده میشود ولی به نظر من دولت آمریکا سعی خواهد کرد تا زمانی که بن سلمان بتواند در مقابل ایران خودنمایی لازم را داشته باشد و محور امریکا- عربستان-اسرائیل را حفظ کند پستیبانی خود از بن سلمان را ادامه دهد.  


کد مطلب: 143960

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/143960/انتصار-هدف-ترامپ-زانو-درآوردن-ایران

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir