۰

اظهارات عجیب آخوندی در مراسم تودیع

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸
اظهارات عجیب آخوندی در مراسم تودیع
عباس آخوندی در مراسم تودیع خود با اشاره به این که در این مراسم رسمی و تشریفاتی قصد ارائه گزارش از ا5 سال گذشته ندارم، اظهار کرد: انچه ثمر داد محصول تلاش همه همکاران در سراسر ایران بود اگر افتخاری داشته متعلق به آن است.
وی با بیان این که مسئولیت اقدامات انجام شده را می پذیرم، تصریح کرد: آنچه انجام شد قابل نقد بوده و با کاستی مواجه بوده است.
وی با اشاره به نگاهش در حکمرانی افزود: در رابطه حکمرانی و مسئله ایران؛ درکم این است که مشخصا پس از مرداد 32 مفهوم ایران در ایران غریب است. هنوز مسئله ایران به عنوان یک موضوع در کانون سیسات در نهاد حکمرانی قرار نگرفته است.
وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: تمام تلاش من در این دوره در وزارت پروژه محور، این بود که مفهوم انسان محوری بر مبنای پذیریش حقوق شهروندی حاکمیت قانون را برکشد. 
آخوندی با اشاره به این که پروژه های بی حاصل عمرانی،  افزود: توسعه به مفهوم ادارک عدالت، امکان دسترسی آزادانه به فرصت ها، حاکمیت قانون، نبود فساد، ایجاد ثروت عمومی و... است. البته به عنوان عضویی از دولت از عدم کفایت آنچه بود تصمیم به کنارگیری کردم.
وی با اشاره به ابهام پایان کار خود، اظهار کرد: حضرات چنان تبلیغ کردند که در پایان 62 ماه کار وزارت راه فاقد هر گونه دستاوردی است و مدیران به خوش گذرانی رفته بودند.
وی تصریح کرد: شخصا به جهت تعهدی که به مردم دارم گزارشی از رویکردهای بنیادی تهیه کرده و گزارش می دهم. بخش مسکن دچار عدم بزرگ ترین عدم تعادل ها در دوره پیش از بنده شده بود. 
وزیر مستعفی با اشاره به 2.5 واحد مسکن خالی از سکنه و 2.2 واحد خانه تفریحی، گفت: بازار مسکن علی رغم سادگی فناوری ها، برای اولین بار در تاریخ ایران با اجرای مسکن مهر به طور مستقیم به صورت گسترده ای از سوی دولت مداخله قرار گرفته بود. شوربختانه که این مداخله تبدیل به فضیلت شده بود.
آخوندی با اشاره به این که مسکن مهر باعث افزایش بالای تورم شده بود، افزود:  برای ساماندهی بازار مسکن و خارج کردن سوداگری چند سیاست توقف توسعه مسکن مهر و تکمیل واحدهای نیمه تمام، اتکا به سیاست پس انداز و فعال سازی انواع ابزارهای مالی و پولی مانند انتشار اوراق رهنی، افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن، تبدیل بانک مسکن به بانک مسکن به منظور مداخله موثر بانک در بازار، اتخاذ سیاست انضباط شهری، اجرای سیاست بازآفرینی محله محور و...  روی آوردم.
وی یادآور شد: سیاست های من با تکیه بر معیارهای ایرانشهری، مشارکت و.. طراحی و پیگیری می شد.
وزیر سابق راه و شهرسازی اظهار کرد: پیشنهاد دادم با منابع مسکن مهر بانک مسکن به یک بانک توسعه ای تبدیل شود. در شرایط تنگنای مالی وجود یک بانک بزرگ و سالم برای حل و فصل وضعیت لازم و ضروری است.
آخوندی بیان کرد: شوربختانه درک درستی در این باره در دولت وجود نداشت. 56 درصد مسکن مهر و 50 درصد پروژه های زیرساختی با پیگیری و سماجت تمام به پایان رساندم. حجم تمام شده کا رد راین دولت بیش از 1.5 برابر کار دولت قبل بود. می توانستم هر هفته یک پروژه را افتتاح کنم و یکی از محبوب ترین وزار شوم. اما ضمن وقت گذاشتن زیاد و پیگیری کردن کار، بخش زیادی از کار مسکن مهر را انجام دادم. یک مورد -مسکن مهر- را هم افتتاح نکردم، حتی یک مورد را افتتاح نکردم. ضد رسانه از من چهره ضد متقاضیان مسکن مهر ترسیم کرد. هنوز فکر می کنم کار درستی انجام دادم یک سیاست سراسر اشتباه را تبلیغ نکردم.
وی با اشاره به این که بخش اعظم سیاست های مسکن را در خلال برنامه ششم به تصویب مجلس و دولت برسانیم، گفت: شروع سالانه بازآفرینی 270 محله را آغاز کردیم.
وی با بیان این که دلخوش بودیم که با ناگاه با ایده جدیدی تحت عنوان بکوبیم و بسازیم مواجه شدیم، اظهار کرد: هر چه توضیح دادیم  که این طرح غیراجرایی است و چند نمونه بسیار محدود در ایران دارد مانند طرح نواب و توسعه اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)  که هر دو علی رغم صرف هزینه های گزاف شکست خوردند. مگر می توان املاک  و خانه های تحت تملک مردم را کوبید و ساخت. اما توضیحات من موثر نیفتاد. 
وزیر مستعفی راه و شهرسازی با یادآوری این که برای خروج از بن بست درخواست کردم کارگروه بازآفرینی شهری با ریاست معاون اقتصادی روحانی و و زیر امور اقتصادی و...  این موضوع را بدون حضور بده هماهنگ کنند، اظهار کرد: این کار را کردم تا شاید این تعارض مدیریت شود، پر واضح بود که این ایده با شکست مواجه می شد اینک پس از گذشت 25 جلسه و پیگیری های مسمر  کل زمین های تملک شده متعلق به سازمان های دیگر به جز وزارت راه و شهرسازی برای این طرح 36 مترمربع است. 
آخوندی ادامه داد: لیکن تعارض ما مدیریت نشد و یکی از دلایلی که من تضمیم به کناره گیری از دولت گرفتم همین موضوع بود.
وی با اشاره به طرح مسکن اجتماعی نیز گفت: حضرات هر روز تبلیغ می کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته  است، این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه ای بسازد. حتی در پیام مرحوم امام برای تاسیس حساب 100 امام ساخت خانه توسط دولت پیش بینی نشده بود.
وی همچنین در این مراسم گزارشی از عملکرد خود در حوزه حمل ونقل طی 5 سال اخیر ارائه کرد.
کد مطلب : ۱۴۴۰۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.