۰

مقام‌های دولت اوباما خواهان پایان نقش آمریکا در جنگ یمن شدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۹
مقام‌های دولت اوباما خواهان پایان نقش آمریکا در جنگ یمن شدند
به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، ۳۰ مقام ارشد سابق آمریکایی که در جمع آنها چهره‌هایی نظیر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق و جان برنان، مدیر سابق اطلاعات مرکزی آمریکا سیا دیده می‌شوند، در این نامه اعلام کردند دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ تصمیم به حمایت محدود از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در جنگ یمن گرفت، با این هدف که عملیاتی محتاطانه علیه حوثی‌ها در یمن صورت گرفته و مسیر جنگ به سمت راه‌حل دیپلماتیک برود.
این مقام‌های سابق نوشتند: ما نمی‌خواستیم پشتیبانی آمریکا از این ائتلاف تبدیل به چک سفید امضا شود اما امروز تلفات غیرنظامیان در این جنگ همچنان به رشد ادامه می‌دهد و پایانی نیز برای این جنگ در دیدرس مشاهده نمی‌شود و روشن است که این دقیقا چیزی است که اتفاق افتاده است.
آنها تصریح کردند: با این وجود دولت ترامپ به جای درس گرفتن از این شکست، حمایت‌ها را از پیگیری جنگ از سوی رهبران عربستان تشدید کرد و در عین حال محدودیت‌هایی که ما برقرار کرده بودیم را حذف کرد. خیلی وقت است که برای پایان دادن به نقش آمریکا در این جنگ فاجعه‌بار در یمن دیر شده است.
این نامه دو روز بعد از آن منتشر شد که پنتاگون اعلام کرد به یکی از مشارکت‌هایش در جنگ یمن یعنی سوخت‌رسانی به هواپیماهای عربستانی حمله کننده به یمن را پایان می‌دهد. حملات هوایی ائتلاف عربستان تاکنون غیرنظامیان فراوانی را قربانی کرده و این کشور و هم‌پیمانانش مقصر بحران انسانی شدید فعلی در یمن هستند. آمریکا همچنین از طریق پشتیبانی اطلاعاتی نیز از این ائتلاف حمایت به عمل می‌آورد.
همچنین از جمله دیگر امضا کنندگان این نامه وندی شرمن معاون وزیر خارجه سابق آمریکا و لیزا موناکو، مقام مبارزه با تروریسم ارشد سابق کاخ سفید هستند.
نویسندگان این نامه به تصمیم ماه سپتامبر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در حمایت رسمی از تلاش‌های عربستان برای حمایت از غیرنظامیان اشاره کرد. این تصمیم که حاصل یک الزام جدید کنگره بود، به انتقادها در زمانی که بیماری و محرومیت یمن را زمین‌گیر کرده، دامن زد. مدافعان این سیاست گفتند واشنگتن باید به عربستان در دفاع از خودش در مقابل موشک‌های روسی‌ها کمک کند و جلوی تهدیدهای آنها علیه تجارت در آب‌های اطراف یمن را بگیرد.
در هفته‌های اخیر دولت ترامپ فشارهایش برای آغاز فرآیند صلح در یمن و پایان دادن به جنگ را افزایش داده است. اما منتقدان می‌گویند واشنگتن باید فشار بیشتری بر هم‌پیمانانش در خلیج فارس به منظور اعطای امتیازات وارد کنند.
این نامه که با هماهنگی گروه موسوم به اقدام امنیت ملی در آمریکا ارائه شده، از دولت ترامپ خواست که خواهان آتش‌بس فوری، احیای تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ و معلق کردن کمک‌های آمریکا شوند.
در این نامه تصریح شد: ما به شکلی شکست خورده تلاش کردیم تا حمایت مشروط از ائتلاف به عمل آوریم. این دولت جنون حمایت نامشروط را به نمایش گذاشت. اکنون ما باید با همدیگر این حمایت را متوقف کنیم.
کد مطلب : ۱۴۴۰۷۱
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.