۰

دیپلماسی پنهانی اعراب با دمشق؛ آیا هدف، ایران است؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰
دیپلماسی پنهانی اعراب با دمشق؛ آیا هدف، ایران است؟
به گزارش خبرگزاری عصر تعادل، روزنامه نزاویسیمایا گازتا، در گزارشی پیرامون تلاشهای تازه برخی کشورهای عربی برای از سرگیری روابط با دمشق می نویسد: 
ظاهراً کشورهای خلیج فارس دیگر مشروعیت دولت سوریه را زیر سئوال نمی‌برند. امارات متحده عربی به تازگی با مقامات سوریه در مورد از سر گرفتن فعالیت سفارت خود در دمشق تماس گرفته‌اند. منبع این روزنامه روزنامه خاطر نشان می‌کند امارات متحده عربی تنها کشور عربی نیست که با دمشق تماس گرفته و مصر هم در این روند شرکت می‌کند.
آلکساندر آکسنیونک، سفیر روسیه در سوریه و معاون رئیس شورای روابط بین‌الملل روسیه مساعی امارات را با بازگشت جهان عرب به سوریه مرتبط کرده است. به نظر میرسد این سیگنال‌ها به معنی تدارک راه انداختن روابط با عربستان سعودی است. به نظر سفیر روس، کشورهای عرب ظاهراً به این نتیجه رسیده اند که دربارۀ سوریه مرتکب اشتباه راهبردی بزرگ شده بودند.عربستان سعودی همچنین به فعال شدن در شمال شرق سوریه مظنون است.
این روزنامه در ادامه می نویسد:  این اقدامات کشورهای عربی را همچنین می توان به مقابله کشورهای عربی با سیاست خارجی ایران ارتباط داد که همراه با نزدیک شدن به پایان جنگ سوریه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از قرار تقسیم حوزه‌های نفوذ پس از جنگ مرحله بعدی بحران سوریه خواهد بود.
صاحبنظران معتقدند تغییر سیاست کشورهای سلطنتی عرب می‌تواند به نفع دیپلوماسی روسیه باشد. یک صاحبنظر ترک نیز در همین راستا می‌گوید با توجه به ارتباط این کشورها با آمریکا، اقدام آنها را میتوان "یک قدم به جلو" در ملایم شدن موضع واشنگتن نسبت به حل بحران سوریه تلقی کرد. به نظر وی تقویت روابط از نقطه نظر مبارزه با حضور نظامی سیاسی ایران در سوریه مفید است. 
برخی صاحبنظران حتی بر این باورند که مساعی ابوظبی و ریاض برای برقراری رابطه با دمشق امکان مناسبی برای جلوگیری از سلطه ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه تلقی می شود. از سویی کاهش نفوذ ایران برای ترکیه مناسب خواهد بود ولی آنکارا نمی‌خواهد این امر به دست عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام شود. اما اتکای آمریکا به رهبران جوان این کشورها می‌تواند باعث وخامت بیشتر روابط اردوغان با آمریکا شود. این واقعیت همچنین می‌تواند نشانه تلاش آمریکا برای محدود کردن بلندپروازیهای رهبری ترکیه در منطقه باشد
کد مطلب : ۱۴۴۱۷۶
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.