سرنوشت استاندار خراسان چه مي شود؟!

29 آبان 1397 ساعت 7:36

استانداری خراسان یکی از پرحرف و حدیث‌ترین استانداری‌ها است که تاکنون ۱۳ استاندار به خود دیده و از آنجایی که آخرین استاندار مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شده است و دولت باید استاندار جدید را معرفی کند نگاهی می‌کنیم به آمد و رفت استانداران این خطه.


شهیندخت مولاوردی به عنوان استاندار خراسان رضوی معرفی شد» هر چند این خبر در حد گمانه‌زنی بود و حداقل تا امروز پا فراتر از شایعه نگذاشته است اما باردیگر توجهات به سمت استان خراسان جلب شد استانی که این روزها به دلیل دایره اقدامات و اظهارات خطیب نماز جمعه‌اش و اهمیت آستان قدس همواره محل بحث و حاشیه بوده است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته باشیم به همه استانداران خراسان  پس از انقلاب. 
اولین استاندار خراسان رضوی
دولت موقت با ریاست مهدی بازرگان که  روی کار آمد «طاهر احمدزاده» افغان تبار از زمره ملی مذهبی‌هایی بود که وارد دایره اجرایی شد اما سیاست‌های چپ‌گرایانه او در این مقام، اعتراض‌های زیادی را برانگیخت و سخنرانی‌هایش پس از درگذشت آیت الله طالقانی باعث جنجال‌های زیادی شدند. او در مراسم بزرگداشت طالقانی گفته بود:
« ما حاضر نیستیم خون‌هایی که دادیم به وسیله عده‌ای انقلابی‌نما، عده‌ای بازیگر، انقلاب به بازی گرفته شود. آیا تجربه صدر اسلام برای ما کافی نیست؟ تجربه صدر اسلام نخستین انقلاب اسلامی که ما دومین انقلاب اسلامی را در تاریخ خود تجربه می‌کنیم. ما تجربه اسلام را داریم. نگذاریم دیگر تکرار شود… ای طالقانی شهید، ای مجاهد کبیر امروز در مزارت تکرار می‌کنیم. ما نیاز به یک انقلاب در انقلاب داریم. امام تنهاست ... همه گروه‌ها و سازمان‌ها به هر نحو و شکلی باید بتوانند با امام رابطه مستقیم برقرار کنند. مطالبشان را بگویند. جریانات مملکت را از زبان‌های مختلف به گوش امام برسانند. اما نمی‌دانم چرا باید تنها و تنها از یک کانال و طریق با امام رهبر امت ارتباط برقرار شود»
این صحبت‌ها به منزله پایان کار او تلقی شد. چندی بعد از آن امام خمینی(ره) در پاسخ به اظهارات احمدزاده فرمودند:«این کسانی که می‌گویند من تنها هستم اشتباه می‌کنند.» 
احمدزاده پس از پیروزی انقلاب، به عنوان اولین استاندار خراسان برگزیده شد. وی در آذر ۵۸ از این سمت استعفا داد. احمدزاده در ۹ آذر ماه ۱۳۹۶، در ۹۶ سالگی از دنیا رفت.
رد پای موتلفه در خراسان
در پی استعفای دولت موقت در آبان ۱۳۵۸ و همچنین برکناری طاهر احمدزاده استاندار وقت خراسان، ابوالحسن بنی‌صدر محمد غفوری فرد را در آذر ۱۳۵۸ به سمت استاندار جدید منصوب کرد و تا ۷ مرداد ۱۳۶۰ در این پست باقی ماند.
زمانی که غفوری فرد در این سمت بود ماجرای طبس اتفاق می‌افتد. او در این رابطه می‌گوید:«حادثه طبس روز پنجم اردیبهشت ۵۹ یعنی تقریبا ۹ ماه بعد از انتصابم اتفاق افتاد. عصر یک روز پنجشنبه به ما خبر دادند که آمریکا به طبس حمله کرده است. اصلا ما تصور این موضوع را نمی‌کردیم.از طریق همین اخبار مردمی و شایع شد که آمریکا به طبس حمله کرده است. حالا جالب است من صبح جمعه به آقای مهندس میرسلیم که آن زمان معاون وزیر کشور بود زنگ زدم و گفتم «آمریکا به طبس حمله کرده است!» ایشان برگشت به من و گفت: «دکتر خواب دیدی؟!» هر چه من به ایشان گفتم که چنین خبری است، باور نکرد و آخر سر هم تلفن را قطع کرد!»
نهایتا پس از شهادت ۲ تن از نمایندگان استان خراسان در انفجار ۷ تیر۱۳۶۰ و برگزاری انتخابات مجدد، غفوری‌فرد و کامیاب به عنوان نمایندگان جدید استان خراسان به مجلس اول جمهوری اسلامی راه یافتند.
محمدنبی حبیبی پس از غفوری فرد سمت استانداری خراسان را به عهده گرفت و از شهریور ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ در این سمت باقی ماند.وی بعدها در موتلفه دبیرکل این حزب شد.
درخواست برای استعفا
عبدالله کوهپایی جوان ۳۶ ساله و از فعالان ملّی مذهبی اصفهان بود که در سال ۶۲ مقارن با ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای راهی خراسان شد و تا سال ۶۶ نیز در این پست باقی ماند.  
او درباره این دوران و درخواست‌ برای کناره گیری می‌گوید:« دوره اول استانداری من که مقارن با دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای و نخست وزیری مهندس موسوی بود و آقای ناطق نوری نیز وزیر کشور بودند، پس از آن که آقای محتشمی وزیر کشور شد از من خواست که شخصا استعفا دهم، من در جلسه‌ای که با مهندس موسوی و محتشمی داشتم، گفتم که من از ابتدای انقلاب جمهوری اسلامی در ایران تصمیم گرفته‌ام که هیچ‌گاه حاضر به استعفا نشوم و حاضرم دستم قطع شود ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران استعفا ننویسم، اما هر زمان که شما مرا عزل کنید حاضرم در هر پستی که بگویید خدمت کنم.»
 


کد مطلب: 144288

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/144288/سرنوشت-استاندار-خراسان-مي-شود

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir