۰

آيت الله جنتي در انتخابات ٩٤ تخلف كرد؟!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۵
آيت الله جنتي در انتخابات ٩٤ تخلف كرد؟!
عباسعلی کدخدایی شامگاه دوشنبه در سری جدید برنامه «بدون توقف» موضوعاتی مانند «نظارت شورای نگهبان بر انتخابات»، «فرآیند بررسی صلاحیت‌ها»، «ناظران مردمی شورای نگهبان» و همچنین «مسائل مربوط به انتخابات ۸۸ و ۹۶» را تشریح کرد. در قسمت‌های گذشته این برنامه درباره مسائل کلی مربوط به شورای نگهبان بحث و گفت‌وگو شده بود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که «مردم فکر می‌کنند صندوقی تعبیه می‌شود و رای می‌دهند و آخر شب رای‌ها شمارش می‌شود، آیا این روند به همین سادگی است؟» و «اینکه می‌گویند در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد به چه معناست؟»، اظهار کرد: برای شروع بحث این نکته را باید بگویم که انتخابات، یک کنش عظیم انسانی در هر کشوری است که طبیعتا مباحث سیاسی و اجتماعی زیادی رابه همراه دارد و فرقی نمی‌کند در کشور عزیز ما، ایران باشد یا کشوری مانند آمریکا که اخیرا انتخابات کنگره و مجالس ایالتی را داشتند یا آلمان و فرانسه و ... . همه بخش‌های جامعه و همه دستگاه‌ها و آحاد مردم درگیر آن هستند و به دلیل اهمیت حق تعیین سرنوشت مردم، به این وضعیت در همه کشورها با یک حساسیت خاصی نگاه می‌شود.
وی ادامه داد: پس از انقلاب که انتخابات مفهوم واقعی خود را به دست آورد به موجب قوانین مختلفی که داشتیم مکانیزم‌های بسیار تفصیلی برای اجرای انتخابات و نظارت بر آن پیش‌بینی شد. هیات‌های اجرایی که یک نهاد کاملا مردمی است از آغاز انتخابات تا پایان اعلام نتایج روند بسیار پیچیده و دقیقی دارند و کاملا هم مردمی هستند. روند نظارتی که براساس قانون اساسی پیش‌بینی شده نیز نظارت مردمی و براساس مکانیزم‌های بسیار مفصل قانونی است. ما هیات‌های نظارت متعدد و مراحل مختلفی داریم تا آرا به شورای نگهبان برسد. هیات‌های اجرایی متشکل از معتمدین مردم هستند که در هر حوزه انتخابیه با مکانیزم خاصی انتخاب می‌شوند و مسئول اجرا و برگزاری انتخابات هستند و هیات‌های نظارت نیز توسط شورای نگهبان انتخاب می‌شوند و حتما باید اعضای غیر شورای نگهبان در آنها حضور داشته باشند. همه اینها از میان مردم مورد اعتماد همان محل هستند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «برگزاری انتخابات در مدارس به معنای آن است که معلم‌ها بر این رویه نظارت می‌کنند؟»، اظهار کرد: نه صرفا به دلیل اینکه در آن مدرسه انتخابات برگزار می‌شود معلم باشند. ناظرین ما اقشار مختلف، فرهنگیان و بازاریان و کارکنان دولت هستند و نحوه انتخاب آنها به شکلی است که هیات مرکزی ۵ تا ۷ نفره آنها را از بین افراد مورد اعتمادی که به آنها معرفی می‌شوند انتخاب کنند.
 
کد مطلب : ۱۴۴۲۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.