مدافعان گران شدن خودرو چه كساني هستنذ؟!

30 آبان 1397 ساعت 9:03

خودرو گران می شود؟ این سئوالی است که حالا مدتهاست مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو توامان می پرسند .


از پس تغییر مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری در خصوص قیمت خودرو، این احتمال می رفت که تغییرات قیمتی خودرو در راه باشد. پیش‌تر مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد و ستاد تنظیم بازار مرجع تصمیم گیری در این زمینه اعلام شد . هر چند این مهم پیش تر در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است اما هنوز تصمیمی درباره تغییر قیمت خودرو از سوی این ستاد اتخاذ نشده و آن گونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید کار در مراجع تخصصی و کارشناسی همچنان ادامه دارد.
 تغییر قیمت خودرو در حالی در دستور کار بررسی است که امسال خودرو افزایش قیمتی معادل با 7.6 درصد را تجربه کرده اما خودروسازان بر این اعتقادند که این افزایش کافی نیست و لازم است برای دومین بار تغییر قیمت اتفاق بیفتد .
 رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز این موضوع را در مصاحبه اخیر خود رد نکرده اما گفته است: مصوبه ای در این زمینه نداشته ایم و بخشنامه ای وجود ندارد .وی گفت کارگروه‌های مختلف بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند و در صورت تصویب نهایی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد .
چرایی طرح درخواست دوباره
با شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو همانند بسیاری از بازارها شاهد افزایش قیمت بود. هجوم سرمایه های سرگردان به بازار خودرو با هدف حفظ قدرت خرید، اتفاق مهمی بود که مناسبات این بازار را دستخوش تغییر کرد.
حالا قیمت‌های کارخانه ای به رویایی دست نیافتنی برای مشتریان بدل شده اند و فاصله قیمت کارخانه تا بازار چنان است که عده ای سود حاصل از آن را راهی برای جبران تورم رخ داده می دانند. منصور معظمی مدیرعامل سابق ایدرو اما می گوید نوسانات ارزی، ترس از توقف هکاری با شرکت های خارجی و ... بسیاری از مصرف کنندگان را نگران کرده است . اما سئوال مهم اینجاست؛در صنعت خودروسازی چه می گذرد؟
بدهی ۲۰هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان
در ماه‌های گذشته خودروسازان به دلیل نوسانات نرخ ارز با استناد به نوسانات نرخ ارز و کمبود نقدینگی در زمره بدهکاران قرار رگفتند، بدهکاران به قطعه سازان و نیمه مهرماه بود که آرش محبی نژاد،‌دبیر انجمن صنایع همگن سازی از بدهی ۱۵هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان خبر داد و گفت؛ این میزان بدهی در حال افزایش است و دقیقا در ۲۱ آبان ماه حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد که بدهی ایران خودرو سایپا به قطعه سازان ۲۰هزار میلیارد تومان است.
 


کد مطلب: 144333

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/144333/مدافعان-گران-شدن-خودرو-كساني-هستنذ

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir