۰

عبدالناصر همتي : بازار ارز تحت مدیریت است، سودجویان قطعا ضرر می‌کنند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۵
عبدالناصر همتي : بازار ارز تحت مدیریت است، سودجویان قطعا ضرر می‌کنند
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به تشریح سیاست‌های پولی و ارزی کشور پرداخت. وی گفت: دولت در تنظیم بازار ارز اقتدار دارد، ولی دشمن، تمامی امکانات را بسیج کرده است که نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل کند، بنابراین ما برنامه‌ریزی کردیم تا در طول دو ماه اخیر، نشان دهیم بر این مشکلات فائق خواهیم آمد. بخشهایی از این گفتگو را به نقل از مهر می خوانید:
بازار ارز تحت مدیریت است، سودجویان قطعا ضرر می‌کنند
نوسانات برای اقتصاد ایران خوب نیست و بنابراین ما ثبات را به اقتصاد بازگرداندیم، ضمن اینکه تبلیغات بر علیه ملت ایران را با تلاش و تدبیر دولت و بانک مرکزی، مدیریت کردیم، اکنون خوشحالیم که بازار ارز تحت کنترل کامل است و بانک مرکزی مسیر خود را ادامه خواهد داد. ما هدفمند بازار را به سمت تعادل پیش خواهیم برد و در آینده، مردم شاهد آن خواهند بود که برنامه‌های عملیاتی را در این زمینه پیش خواهیم برد.
ما در بازار مداخله می‌کنیم، اما باید بازار ارز را بازار متشکلی کنیم، چراکه باید بازار ساماندهی شود؛ به خصوص اینکه اکنون در بازار و اقتصاد، بازار آزاد و نرخ‌های آن تاثیرگذار است.
وی در خصوص بخشنامه ارزی صادر شده طی روزهای اخیر برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: اکنون اختیاراتی به صادرکنندگان داده‌ایم و آنها می‌توانند بخشی از ارز را از طریق سنا به صرافی‌ها عرضه کنند، ما نیز حتما باید بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس داشته باشیم تا معاملات آنی و نه آتی را در آن ساماندهی کنیم، پس بانک مرکزی نیز در این بازار به عنوان بازیگردان اصلی حضور خواهد داشت.
جزئیات بازار متشکل ارزی: حواله هم به این بازار وارد خواهد شد
 کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز همه در این بازار متشکل ارزی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به مرور حواله نیز وارد این بازار می شود. اجازه دهید هر زمان که طرح کامل آن آماده شد، جزئیات را اعلام کنم، اما بازار نیما متحول خواهد شد و در میان مدت نیز، باید بازارها را به هم نزدیک کرده و نرخ‌ها را مدیریت کنیم؛ چراکه اکنون برخی می‌گویند چند نرخ در بازار ارز وجود دارد.
 دولت آمریکا به منطقه و همه کشورها فشار وارد می کند، اما نظام جمهوری اسلامی ایران مقتدر بوده و جلوی آن ایستاده است، پس تمام پیش بینی های آنها به باد رفته است. البته ما نمی توانیم اطلاعات خود را رو کنیم؛ چراکه دشمن می خواهد از آن استفاده کند، اما دولت و بانک مرکزی با اقتدار این مسیر را مدیریت خواهند کرد.
ذخایر خوب است، به سمت تعادل واقعی در نرخ ارز پیش می‌رویم
 کسانی که در بازار ارز سرمایه گذاری می کنند، ممکن است ضرر کنند. من راجع به نرخ ارز صحبت نمی کنم؛ اما معتقدم که باید به سمتی برویم که بساط سودجویان جمع شود؛ ضمن اینکه با اطلاعی که از صادرات و منابع ارزی دارم، می گویم که به سمت تعادل واقعی پیش خواهیم رفت و نگرانی ندارم.
 ما اختیاراتی را از سران سه قوه گرفته ایم که تائید مقام معظم رهبری هم در رابطه با آن اخذ شده تا سپرده ارزی از مردم بگیریم و در قبال آن، ضمانت بانک مرکزی را ارایه دهیم، این در حالی است که سابقه خوبی از سپرده ارزی وجود ندارد، ولی اکنون تضمین بانک مرکزی بر سپرده ارزی وجود دارد و سود هم به صورت ارزی و نقدی داده می شود.
 
کد مطلب : ۱۴۴۳۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.