۰

اثرات دو دوره‌ای شدن شورای نگهبان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۹
چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان پیشنهاد دو دوره‌ای شدن اعضای این شورا را مطرح کرد مسئله‌ای که به نظر می‌رسد قابل تامل باشد.درواقع این طرح می تواند هم مزایا و هم معایبی را به دنبال داشته باشد. 
هرچند معتقدم صرف طرح این موضوع می تواند باب جدیدی را در مسیر قانونگذاری داشته باشد اما لازم است این مسئله به بحث و گفت و گو گذاشته شود تا چندوچون آن روشن شود. درحقیقت دو دوره‌ای شدن اعضای شورای نگهبان می تواند داخل جریان های سیاسی و نهادهای تصمیم گیری به صورت شفاف به بحث گذاشته شود تا نقط ضعف و قوت آن را احصا و بر اساس آن  تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.  
آنچه از ظاهر این پیشنهاد می توان دریافت این است که این طرح می تواند یک بستر باز تصمیم‌گیری فراهم کند؛ به عبارت دیگر به جای آنکه هر دوره دبیر و دیگر اعضای شورای نگهبان تکرار شوند می توان با دو دوره‌ای کردن شورای نگهبان نوعی چرخش نخبگان را در درون این سیستم شاهد باشیم.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه دو دوره‌ای شدن و یا تثبیت این شراط که افراد فقط بتوانند دو دوره در شورای نگهبان حضور داشته باشند این هم می تواند شقوق دیگری از تثبیت مردم سالاری را به دنبال داشته باشد.
در زمانهای گذشته عده ای این تلقی را عنوان کرده‌اند که بعضا تصمیمات شورای نگهبان دچار اعمال سلایق سیاسی شده است؛ در چنین شرایطی دو دوره ای شدن می تواند در جهت رفع این شائبه ها موثر باشد البته باید ببینیم پشتوانه‌های حقوقی صحبت های سخنگوی شورای نگهبان و دیگرانی که آن را مطرح می‌کنند چیست و چه میزان سطح کیفی کار تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد به بحث گذاشتن این مسئله در فضای عمومی و محافل تخصصی می‌تواند ما را در دستیابی به توسعه ی سیاسی چه در سطح گفت و گو و چه در مقام عمل یاری رساند.
عبدالکریم حسین زاده
*نائب رئیس فراکسیون امید
 
کد مطلب : ۱۴۴۵۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.