۰

دلیل ارائه پیشنهاد افزایش قیمت نان چیست؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۷
دلیل ارائه پیشنهاد افزایش قیمت نان چیست؟
در حالی که نانوایان مدتی است پیشنهاد افزایش قیمت نان را به استناد به بالار فتن هزینه های تولید مطرح کرده اند اما به روال قانونی میزان افزایش قیمت نان در شهرستان ها تا سقف ۱۰ درصد بنا به وضعیت اقتصادی منطقه تعیین شده است .
 علی فاضلی می گوید تهران از افزایش قیمت نان مستثنی شده و هیچ مصوبه ای در این خصوص صادر نشده است .
دلیل ارائه پیشنهاد افزایش قیمت نان چیست؟
نانوایان می گویند از سال ۱۳۹۳ تا کنون قیمت نان افزایش نیافته است. سال گذشته وقتی نرخنامه جدید نان بر دیوارهای نانوایی چسبانده شد، لغو افزایش قیمت در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه قیمت‌ها به روال سابق بازگشت.نانوایان بر این اعتقادند که افزایش هزینه های تولید نان در کشور، رشد بهای نان را ناگزیر کرده است از این رو خواستار بررسی افزایش قیمت‌ها از مدتها قبل شدند. در عین حال حساسیت بالای تعیین نرخ نان سبب شده است این پیشنهاد با ملاحظات گسترده در دستور کار بررسی قرار گیرد.
اتحادیه نانوایان پیش از این هزینه‌ها اعم از قیمت آرد، هزینه دستمزد و بیمه و سایر مولفه‌های تولید را مستند افزایش قیمت نان اعلام کرده بود.
 برخی فعالان این حوزه اعلام کرده اند در شرایط کنونی واحدهای نانوایی ضرر می‌دهند.
بررسی ها نیز نشان می دهد بخش مهمی از شکایات به قیمت نان در ماه های اخیر برمی‌گردد و شهروندان از افزایش خودسرانه قیمت در برخی واحدهای نانوایی گلایه مند هستند .
راهکارهایی برای ثابت نگاه داشتن قیمت نان
 علی فاضلی، رییس اتاق اصناف در گفتگ با خبرآنلاین، در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای ثابت نگه داشتن قیمت نان گفت: ما بسته ای را در این حوزه تهیه کرده ایم و برای بررسی به ستاد تنظیم بازار دادیم اما هنوز این بسته از سوی ستاد بررسی نشده است .
 وی با تاکید بر اینکه مولفه های تعیین قیمت نان، تغییرات چشمگیری را نشان می دهند، گفت: در سال‌های اخیر هم هزینه دستمزد، هم کارگر و هم حامل‌های انرژی و ... افزایش یافته و در نتیجه نمی توان انتظار داشت به روال سابق قیمت تغییر نکند .
 او با تاکید بر اینکه ۸۱ هزار واحد نانوایی در کشور وجود دارد، گفت: هر واحد نانوایی به طور متوسط سه شاغل را در کمترین حالت در خود جای داده است اما موضوع اینجا تنها اشتغال نیست.
 وی گفت: این ۸۱ هزار واحد صنفی، مهمترین خوراک مردم یعنی نان را تهیه می کنند از این رو اهمیتی استراتژیک دارند . وی ادامه داد: ما پیشنهاد کرده ایم که اگر تصمیم دولت ثابت نگه داشتن قیمت نان است، قیمت حامل های انرژی برای واحدهای نانوایی را بر مبنای تعرفه سال ۱۳۹۴ محاسبه کند .
 وی گفت: این یکی از مهمترین راهکارها برای ثابت نگه داشتن قیمت نان در کشور است .
 او اضافه کرد: در عین حال در نظر گر فتن حداقلی از بخشودگی در حوزه بیمه و مالیات برای واحدهای خبازی از مهمترین پیشنهاداتی است که اراده شده و امیدوار یم مورد تایید قرار یگرد چرا که نیم توان هم هزینه تولید را بالا برد و هم توقع فعالیت معمول و بدون افزایش قیمت را داشت.
 نان یکی از مهمترین اقلام سفره ایرانی محسوب می شود از این رو با توجه به در دسترس بودن آن برای تمامی دهک ها، تعیین قیمت آن همواره با حساسیت ویژه یا پیگیری می شود.
 
کد مطلب : ۱۴۴۶۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.