۰
به دلیل محکومیت در 2 پرونده فساد

کمیته انتخابات بنگلادش «خالده ضیا» را رد صلاحیت کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۸
کمیته انتخابات بنگلادش «خالده ضیا» را رد صلاحیت کرد
به گزارش عصر تعادل به نقل از اکونومیک تایمز، کمیته انتخابات بنگلادش دلیل این تصمیم خود را محکوم شناخته شدن خالده ضیا در دو پرونده فساد اعلام کرده است.

پیش از این دادگاه عالی بنگلادش در حکمی اعلام کرده بود افرادی که دارای محکومیت بیش از دو سال هستند نمی توانند در انتخابات شرکت کنند. خالده ضیا که در دو پرونده فساد مجرم شناخته شده است، هم اکنون در زندان به سر می برد.

یک مقام در کمیته انتخابات بنگلادش گفت: خالده ضیا خواهان نامزدی در دو منطقه شمالی و جنوبی بنگلادش شده بود. اما به دلیل حکم محکومیت دادگاه علیه ضیا، با درخواست او مخالفت شده است.

انتخابات سراسری بنگلادش در تاریخ 30 دسامبر( 9 دی) برگزار خواهد شد. نزدیک به 104.2 میلیون نفر واجد رای دادن در انتخابات سال جاری شناخته شده اند. مردم بنگلادش برای انتخاب 300 نماینده پارلمان خود به پای صندوق های رای خواهند رفت.
بر اساس قوانین انتخاباتی بنگلادش، اگر صلاحیت نامزدی از سوی کمیته انتخابات رد شود، او می تواند یک درخواست تجدید نظر صادر کند و یا تصمیم کمیته انتخابات را در دادگاه به چالش بکشد.

علاوه بر خالده ضیا، کمیته انتخابات بنگلادش صلاحیت 15 نامزد شناخته شده این کشور را نیز رد کرده است.

دادگاه عالی بنگلادش خالده ضیا را به جرم سوء استفاده از کمک های خارجی به ارزش 254 هزار دلار برای موسسه خیریه «یتیم خانه ضی» به 10 سال زندان محکوم کرده است.

ضیا رهبر حزب ملی گرای بنگلادش (BNP)، بزرگ ترین حزب مخالف دولت است. وی در طول 35 سال سابقه حضور خود در امور سیاسی بنگلادش، چندین بار زندانی شده است.


حزب ملی‌گرای بنگلادش در انتخابات سال 2014 به دلیل اتهام تقلب از سوی حزب شیخ حسینه نخست وزیر کنونی این کشور در انتخابات شرکت نکرد.

جریان سیاسی بنگلادش با اختلافات عمیقی روبرو است. خالده ضیا و شیخ حسینه از سال 1991 زمانی که دموکراسی در این کشور اسلامی برقرار شد، بنگلادش را اداره کرده اند.

خالده ضیا فرزند ضیا الرحمن رییس جمهوری سابق بنگلادش است. ضیا الرحمن سال 1981 ترور شد. شیخ حسینه نیز فرزند شیخ مجیب الرحمن، اولین رییس جمهوری بنگلادش است. او نیز در سال 1975 به قتل رسید.
کد مطلب : ۱۴۴۷۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.