۰

پایان روزهای فیلم ترکی ایران

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۵
رئیس سابق انجمن سینمای جوان اردبیل در حاشیه برگزاری این جشنواره با اشاره به آغاز موج جدید ساخت فیلم های ترکی زبان در ایران گفت: کارگردانان زیادی مثل رضا میرکریمی، کمال تبریزی، جعفر پناهی، ابراهیم حاتمی کیا و... هستند که با وجود متولد شدن در مناطق ترک زبان ایران تاکنون به زبان فارسی فیلم ساخته اند، اما با شروع موج جدید فیلم های ترکی زبان علاقمند به ساخت این فیلمها شده اند.  
رضا صیامی نداشتن مخاطب را از معضلات اصلی سینمای ترک زبان ایران برشمرد و افزود: متاسفانه مخاطب ایرانی حتی عادت به دیدن فیلم با زیرنویس هم ندارد که این فیلم ها را با زیرنویس به آنها عرضه کنیم. 
صیامی تصریح کرد: به هر حال حتی اگر 35 میلیون ترک زبان ایران برای دیدن فیلم ها به سینما بیایند برای ما کافی است.  
وی ادامه داد: در فیلم کوتاه مشکل زبان نداریم، اما در فیلم های بلند زیرنویس مردم را خسته می کند. حتی خواندن زیرنویس فارسی هم برای آنها سخت است. به ویژه فیلمی مثل «ائو» که دیالوگ زیادی دارد، مخاطب را دچار مشکل کرد.  
این فیلم ساز اردبیلی افزود: پتانسیل فیلم های ترکی ایران آنقدر زیاد است که به صورت مستقل از مرزها رد می شوند و در فستیوال ها به صورت پررنگ حضور می یابند.  
وی ابراز امیدواری کرد ، در آینده ای نه چندان دور فیلم های مناطق ترک نشین ایران علاوه بر زبان، از نظر موضوعی هم مربوط به منطقه آذربایجان باشند.
با فیلم های ترک زبان ایران حس غریبی نداریم
نویسنده و محقق ترک تاریخ سینما نیز در حاشیه این جشنواره گفت: با فیلم های ترک زبان ایران، حس غریبی نداریم.  
احسان کابیل افزود: فیلم های ترک زبان ایرانی نشان می دهند که مرزهای جغرافیایی عملا اهمیت ندارند و امیدوارم برنامه هایی از این دست برای درک مشترک و متقابل دو فرهنگ قدم خوبی باشند.  
وی تاکید کرد: نگاه فرهنگی و زیباشناسانه را اساس قدم هایمان در چنین جشنواره هایی قرار می دهیم تا معنای اضافی به آنها تحمیل نشود.
دیدن ترکی در محدوده ترکیه ناشی جهالت فرهنگی است 
کارگردان ترک و محقق تاریخ سینمای ایران نیز در بخشی از جشنواره «روزهای فیلم ترکی در سینمای ایران» با ابراز تاسف از این که مرزهای سینمای ترکی را به ترکیه محدود می بینیم گفت: مرزهای سینمای ترکی بسیار بیشتر از چیزی است که می دانیم و دیدن سینمای ترکی در محدوده ترکیه ناشی از جهالت فرهنگی ماست. 
 رضا اویلوم افزود: فیلم های ترک زبان ایرانی را باید زیر چتر سینمای ایران مطالعه کرد، چرا که در تمام این فیلم ها رد پای کیارستمی، اصغر فرهادی و... دیده می شود، فیلم هایی که کدهای زیبایی شناسانه ایرانی و فرهنگ ترکی را به هم گره زده اند.  
اویلوم ادامه داد: در این فیلم ها شاهد نگاه ایرانی هستیم که از داستان های کوچک افراد فکرهای بزرگ به میان می آورند.  
وی با اشاره به تاثیر تلویزیون بر تولیدات سینما خاطرنشان کرد: متاسفانه در فرهنگ سینمایی ما اثرات زیباشناسی تلویزیونی به شدت دیده می شود و این موضوعی است که سینمای ایران هم به آن مبتلاست.  
اویلوم افزود: باید از زیباشناسی تلویزیونی، نورهای زیاد، ژست و میمیک های اغراق شده دور شویم تا در سینما، به عنوان فضایی آزادتر به مسائل اجتماعی بپردازیم.  
وی ادامه داد: جشنواره هایی از این دست می تواند آغازگر فعالیتهای مشترک سینمای دو کشور ایران و ترکیه و در نتیجه ترکیب این دو سینما باهم شود.  
محقق تاریخ سینمای ایران، پایان باز را از ویژگی های سینمای ایران برشمرد و گفت: سینمای ایران معمولا در پی پاسخ دادن و نتیجه گیری در فیلم هایش نیست بلکه زمینه را برای برداشت آزاد مخاطب ایجاد می کند، چیزی که در فرهنگ سینمای ترکیه زیاد رایج نیست و به آن عادت نکرده ایم.  
گفتنی است جشنواره «روزهای فیلم ترکی در سینمای ایران» که 16 تا 20 آذر ماه در سینما «یشیل چام» استانبول برگزار شد، میزبان فیلم های ترک زبان از سینمای ایران بود.  
فیلم های ائو، او، سارای، سویوق، آغلا، اردک، آق گول، اکسیکلیک، حیوان، قفس، قارا یول، سلاخ، پل، سارانین سسی، سورمه لی قیز، سازاق، اونوتماق؛ یارا، من عصمتم، قارلی داملار، قارلی یوللار و سوزسوز عاشیق از جمله فیلم های به نمایش درآمده در این جشنواره بودند. 
همچنین اولین فیلم بلند ترکی زبان ایرانی، فیلم «او» 15 سال گذشته ساخته شد که فاصله آن تا فیلم «سویوق» که دومین اثر بلند ساخته شده به زبان ترکی است، 12 سال می باشد.  
فیلم بلند «ائو» نیز به واسطه موفقیت در جشنواره های مختلف روحی تازه در سینمای ترکی ایران دمید.  
این رویداد با حمایت بخش فرهنگی شهرداری استانبول و با حضور کارگردانانی از شهرهای تبریز، ارومیه و اردبیل ایران در استانبول برگزار شد.
کد مطلب : ۱۴۴۸۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.