۰

قدیمی ترین معدن مس ایران در کجاست؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۷
سیاوش حاتم زاده مدیر عامل شرکت مس مزرعه اهر متولد سال ۱۳۴۴ در شهرستان اهر، فارغ التحصیل دانشگاه تبریز می باشد. ایشان که کارشناسی ارشد شیمی دارند، ابتدا یک سال در کارخانه سرم سازی تبریز فعالیت داشت و از سال ۱۳۷۰ وارد مجموعه مس سونگون شد.
در مجتمع مس سونگون رئیس و مجری بخش ها و پروژه های مختلف بوده است. وی تابستان امسال به سمت مدیرعاملی شرکت مس مزرعه اهر منصوب شد.
حاتم زاده بر حفظ معدن مس مزرعه و توسعه آن تأکید دارد. معدن مس مزرعه اهر قدیمی ترین معدن مس ایران خوانده می شود و همین عنوان خود اعتبار بزرگی به حساب می آید.
وی در این باره گفت: این معدن از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۲ توسط فرانسوی ها اکتشاف و استخراج شده است.
مدیرعامل شرکت مس مزرعه اهر با اشاره به این که این معدن در سال ۱۳۶۸ مجدداً فعال شده، افزود: عملیات نصب کارخانه تغلیظ مس مزرعه در سال۱۳۷۵ به اتمام رسیده و بهره برداری از آن با کانسنگ معدن مزرعه انجام گرفته است.
به گفته حاتم زاده؛ شرکت مس مزرعه یک شرکت با شخصیت حقوقی مستقل از مس سونگون است و صددرصد سهام آن متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران است.
مدیر عامل شرکت مس مزرعه اهر گفت: ذخیره سنگ این معدن در سال ۱۳۸۵ به اتمام رسیده و برای ادامه فعالیت کارخانه، سنگ معدن مورد نیاز به میزان ۳۰۰ تن در روز از معدن سونگون تأمین می شود.
حاتم زاده با بیان این که هم اکنون در کارخانه مزرعه روزانه پنج تن کنسانتره تولید می شود، افزود: بر اساس قراردادی از معدن سونگون خرید کانسنگ صورت گرفته و کنسانتره تولیدی به میزان ۱۸۰۰ تن در سال به مجتمع مس سونگون فروخته می شود.
وی تصریح کرد: معدن مس مزرعه به خاطر مسائل اجتماعی و اشتغال یکصدنفر شاغلین آن، از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران فعال نگاه داشته شده است.
مدیرعامل شرکت مس مزرعه اهر با اشاره به مشکلات این معدن، گفت: هزینه انتقال کانسنگ از سونگون به مزرعه با طی مسافت ۱۲۰ کیلومتر بالاست و قیمت تأمین مواد اولیه را بالا برده است، بنابراین سود چندانی عاید شرکت نمی شود. همچنین با توجه به اینکه جهت تامین آب مورد نیاز کارخانه از ذخیره آب باران در فصل های غیرزراعی استفاده می کنیم، تأمین آب مورد نظر یکی دیگر از محدودیتهای این واحد تولیدی می باشد.
وی پرشدن سد باطله را از دیگر مشکلات این معدن عنوان کرد و گفت: سد باطله نیاز به ترفیع دارد و برای افزایش ارتفاع ۵ متری در آن، پنج میلیارد تومان اعتبار لازم است که در این صورت برای مدت ۶ سال جوابگو خواهد بود.
وی افزود: این کار در قالب کارهای طرح جامع آب مس سونگون مطرح شده و صفر تا صد آن را مجتمع سونگون انجام می دهد.
حاتم زاده؛ رفع مشکلات پرسنلی را با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل عنوان کرده و افزود: هزینه تأمین قطعات و مواد شیمیایی مصرفی اخیراً با افزایش قیمتها مواجه شده که هزینه بهره برداری را بالا برده است.
مدیر عامل شرکت مس مزرعه اهر گفت: با کمک مجتمع مس سونگون با مشکلات مبارزه می کنیم و با حمایت و کمک نماینده توانای منطقه، فرماندار فعال و بزرگوار و امام جمعه فهیم و مردمی شهرستان اهر بر تمام مشکلات فائق می آییم. دست استمداد به سوی این بزرگواران و بقیه مسئولان شهرستان دراز می کنیم و انتظار کمک داریم تا قدم های اساسی در توسعه معدن مس مزرعه و کارخانه تغلیظ مس برداریم.
حاتم زاده در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای اکتشاف ذخایر جدید انجام گرفته است، گفت: برای کشف ذخیره جدید، حوزه اکتشاف معدن مزرعه را در اختیار امور اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران قرار داده ایم که بررسی مجدد و اکتشاف کامل انجام دهد.
وی افزود: طراحی پایه کارخانه جدید با سه برابر ظرفیت واحد فعلی انجام گرفته که خرید و نصب آن مستلزم یافتن ذخایر با تناژ و عیار مناسب می باشد و اگر این اتفاق بیافتد قطعاً کارخانه را ایجاد می کنیم.
وی تصریح کرد: جهت یافتن ذخایر جدید؛ با معادن دیگری که در دست بخش خصوصی است، برای مشارکت ارتباط برقرار کرده ایم تا معدن با عیار خوب پیدا کنیم. از جمله آنها؛ معدن مس گاول، بخش شرقی معدن انجرد و نیز معدن جویبند می باشد که اگر از این معادن ذخیره خوب با عیار مناسب پیدا کنیم، کارخانه جدید با تناژ بالا و پیشرفته تر با رعایت الزامات زیست محیطی و پارامترهای فنی ایجاد خواهیم کرد که باعث تولید اشتغال و جذب نیروهای جدید خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مس مزرعه اهر در ارتباط با برنامه های توسعه شرکت مس مزرعه گفت: در راستای توسعه فعالیتهای شرکت مس مزرعه بررسی هایی در مورد تأمین مواد و تجهیزات مصرفی سونگون و امکان ایجاد کارخانه های تولید این مواد و تجهیزات در حوزه اهر در دست اجراست که امیدواریم نتیجه مطلوبی بدست آمده و مورد موافقت مسئولان مربوطه قرار گیرد.
سیاوش حاتم زاده همچنین تصریح کرد: بهره برداری و تعمیر و نگهداری از عملیات انتقال آب از سد اهر به معدن مس سونگون طی قراردادی در دست این شرکت است.
مدیر عامل شرکت مس مزرعه اهر گفت: در انجام برنامه های توسعه واقعاً نیازمند کمک مسئولان هستیم و اگر توسعه انجام یابد، در کنار اتمام عملیات نصب کارخانه آهک اهر و سایر طرح ها، جدب کلی نیرو به صورت آزمون انجام می شود که قسمت عمده این نیروها از شهرستان اهر جذب می شود. مخصوصاً نیروهایی در حد دپیلم در صورت موافقت مسئولان شهرستان و شرکت مس؛ صرفاً از شهرستان اهر جذب خواهد شد.
 
کد مطلب : ۱۴۴۸۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.