۰

يك كارشناس مسائل بين الملل تشريح كرد: ترامپ در قضيه بن سلمان تنها ماند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۷
يك كارشناس مسائل بين الملل تشريح كرد: ترامپ در قضيه بن سلمان تنها ماند
موج تحولاتی که با قتل روزنامه نگار عربستانی در ترکیه آغاز شد حالا به آمریکا و مجلس سنا رسیده است. پس از گزارش جینا هاسبل، رییس سازمان سیا به سنا اظهارات تند نمایندگان علیه ولیعهد از این امر حکایت دارد که محتوای گزارش نقش محمد بن‌سلمان در قتل جمال خاشقچی را تایید کرده است. در این باره سناتور کورکر گفت اکنون هیچ شکی ندارم که دستور قتل خاشقچی از سوی ولیعهد عربستان صادر شده‌است و سناتور گراهام نیز گفته است، لایحه‌ای تقدیم کنگره خواهیم کرد که بر اساس آن ولیعهد عربستان به عنوان مسئول قتل خاشقچی شناخته شود. آیا این روند می‌تواند ترامپ را وادار به چرخش در رابطه با بن سلمان کند؟ تحولات درونی امریکا و تقابل سنا با ترامپ به کجا خواهد رسید؟ در این باره با دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید:
جناب حسینی در رابطه با گزارش سیا به مجلس سنا در امریکا مواضع تندی شکل گرفته است. به نظرتان این روند می تواند وضعیت جدیدی در رابطه با سیاست خارجی امریکا در مقابل امریکا ایجاد کند؟
در مورد قتل آقای خاشقچی چیزی که مشخص است، این است که حمایت یکجانبه آقای ترامپ از عربستان و شخص بن سلمان به نظر می‌رسد که به مزاج جامعه مدنی آمریکا و همینطور آن دست از سیاستمدارانی که به‌طور سنتی وابسته به ارزش های آمریکایی هستند یا اهمیت بیشتری به تکثیر آمریکا در جهان می‌دهند، خوش نیامده است. بنابراین از همان ابتدا هم مشخص بود که خیلی از سناتورهای آمریکایی و یا سیاستمداران آمریکایی طرف ترامپ را در این موضوع نخواهند گرفت، ضمن این‌که نزدیک بودن آقای کوشنر، داماد ترامپ به محمد بن سلمان در حالی که فراتر از رویه‌های جاری در سیاست‌های آمریکا است، این شائبه را ایجاد کرده که آقای ترامپ کاملا به دلیل مسائل شخصی خودش است که از محمد بن سلمان دفاع می‌کند و به تمام شواهد و مدارک مبنی بر دخالت محمد بن سلمان یا نزدیکان آن که در این قتل وجود دارد بی‌توجهی کرده است؛ به‌ویژه بعد از گزارشی که CIA منتشر کرد و صحبت‌هایی که از CIA به بیرون درز کرد، معلوم شد که در داخل نهادهای دولت آمریکا هم اختلاف نظر خیلی بزرگی در رابطه با این موضوع وجود دارد و طبیعتا انتظار می‌رفت که آقای ترامپ مقدار بیشتری به این نوع گزارش ها توجه کند و موضعی بگیرد که مورد قبول جامعه آمریکا در عین حال و همینطور جامعه جهانی قرار بگیرد، در حالی که آن واکنشی که آقای ترامپ نشان داد، صرفا بی‌تفاوتی به این گزارش‌ها و صحبت‌هایی بود که در خود آمریکا هم نسبت به احتمال گرفتارشدن آقای بن سلمان در این رابطه وجود دارد. بنابراین من فکر می‌کنم که اگر قرار باشد ما یک تصویری از این موضوع ارائه دهیم، این است که امروز آقای ترامپ در حمایت از آقای محمد بن سلمان و عربستان سعودی در رابطه با قتل آقای خاشقچی تقریبا تنهاست و همانطور که ما اخیرا هم دیدیم، حتی خانم نیکی هیلی البته بعد از این‌که از پست خود در سازمان ملل متحد استعفا داد، اعتراف کرد به این موضوع و این نشاندهنده عمق اختلاف در آمریکا است و این واقعیت که دولت آمریکا یا دولت آقای ترامپ نمی‌تواند در نهایت با کمک به این سرپوش‌گذاری‌ها به موضوع خاتمه دهد و به واقعیت ها بی‌اعتنا باشد. حالا که این فشارها و این اختلافات با نظر آقای ترامپ وجود دارد باید دید که چطور قرار است با همدیگر برخورد کنند.
 
کد مطلب : ۱۴۴۸۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.