۰

آیا ترامپ سقوط می کند؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳
رسوایی جنسی، ستارگان پورن، بحران مهاجرت، دخالت روس ها در انتخابات، حمایت افراط گرایانه از بن سلمان و اسرائیل، انزوا در سازمان ملل، خروج از سازمان های بین المللی، مذاکره غیر دیپلماتیک با کره شمالی، گزارش سازمان سیا درباره قتل خاشقچی، مشاجره با ناتو، مشاجره با اروپا، جنگ تجاری با چین، ناتوانی در حل بحران اوکراین و روابط با پوتین، خروج از پیمان های مهم بین المللی، پیمان آب و هوایی پاریس، برجام و پیمان هسته ای با روسها، در نهایت انزوای تدریجی آمریکا... مواردی است که خشم سناتورهای سنتی و غیر سنتی آمریکا را برافروخته است. خشمی که در تاریخ ایالات متحده آمریکا پس از پرونده واترگیت بی سابقه بوده است. کارنامۀ ترامپ یکی پس از دیگری او را به استیضاح نزدیک کرده و تحلیلگران ناظر بر اتفاقات داخلی آمریکا معتقدند که سرنوشت ترامپ ممکن است مانند نیکسون یا شاید بدتر از آن شود.ترامپ از زمان ورود خود به کاخ سفید بیشترین ریزش و عزل و نصب را در کابینه خود داشته است که عمده آنها به میل خود کاخ سفید را ترک کرده اند. ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی با شعارهای ناسیونالیستی و یکجانبه گرایی به مقابله با جهانی شدن برخاست و جهانی زدایی را محور سیاست خارجی خود قرار داد تا حدی که برای اجرایی شدن سیاست هایش، با همسایگان خود این روند را آغاز کرد. از جمله کشیدن دیوار مرزی بتنی با مکزیک و خروج از نفتا با کشورهای آمریکای لاتین، افزایش تعرفه های گمرکی با کانادا و بازگشت تحریم های کوبا آغاز کرد.
مسائلی که رفته رفته تاثیرات خود را بر سیاست خارجی آمریکا نشان می دهد. در این میان که دموکرات ها و برخی از سناتور های جمهوریخواه منتظر بهانه ای بودند ترامپ را به صحن سنا بکشانند در مساله قتل خاشقچی دست بالا را گرفتند.
جمال خاشقچی، بهانه ای شد که سنا مقدمات استیضاح را فراهم کند،  زمانی که نام کوهن  در اخبار رسوایی های ترامپ مطرح شد و نام او پس از جیمز کومی و برکناری اش و شهادتش در سنا، تیتر رسانه های خبری آمریکا شد ، استیضاح این رئیس جمهور جنجالی قوت گرفت. مضاف بر اینکه هر دو حزب در انتظار نتایج انتخابات آتی کنگره برای پیگیری اقدامات ترامپ نیز بودند که فی الحال در روند محکوم شدن ترامپ چندان بی تاثیر نبوده است.

ماجرا از جایی آغاز شد که اظهارات اخیر «مایکل کوهن» وکیل پیشین «دونالد ترامپ» درخصوص نقش او در پرداخت حق‌السکوت به برخی زنان برای عدم افشای روابط نامشروعش، بار دیگر تنور رسانه های خبری همچون سی ان ان و نیویورک تایمز که ظاهرا دشمن قسم خورده رئیس جمهور ایالات متحده هستند را داغ کرد. این اظهارات تا حدی جنجال به پا کرد که ترامپ حتی تهدید به حبس طولانی مدت شده است. در این باره  ان‌بی‌سی به نقل از «آدام شیف» رئیس آتی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه  با اشاره به این موضوع در جمع خبرنگاران گفت: احتمال زیادی وجود دارد که اولین روز بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید، وزارت دادگستری علیه او کیفرخواست صادر کند. وی ادامه داد: ممکن است او نخستین رئیس جمهوری در دهه های اخیر باشد که زندانی شدنش مطرح شود. (اینجا)
اما ترامپ نیز ساکت ننشست؛ او در یک حمله توئیتری سنا و کوهن را مورد خطاب قرار داد و نوشت: " پس از شهادت دهی جیمز کومی (رئیس سابق اف بی آی) دموکرات ها نمی توانند مدرک مستدلی درباره ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه بیابند. هیچ مدرک مستدلی نیست هیچ تبانی هم وجود ندارد." (اینجا) ترامپ چندی پیش خواستار زندانی شدن کوهن شده بود.
با اینحال ترامپ نگران است؛ شبکه خبری 'سی ان ان' به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نگران استیضاح شدن است و این موضوع را یک احتمال واقعی می داند.
جری نادلر، دموکرات و رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به پرونده مایکل کوهن، وکیل پیشین و شخصی ترامپ گفت: ترامپ در مرکز یک تقلب بزرگ قرار دارد. این اتهامات به استیضاح می‌انجامد.
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: هم چنین یک منبع نزدیک به دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، ترامپ بر این باور است پس از اینکه دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند، استیضاح ترامپ" یک احتمال واقعی" است.
یک منبع دیگر اعلام کرد: دستیاران ترامپ معتقدند تنها مساله‌ای که می‌تواند ترامپ را به استیضاح سوق دهد"، اتهامات مربوط به دست داشتن ترامپ در نقض قوانین مالی کمپین انتخباتی در پرونده کوهن است.(اینجا)
در همین جنجال رسوایی ترامپ، جینا هاسپل، رئیس سیا هفته پیش در جلسه‌ پشت درهای بسته، مقامات مجلس سنا را در جریان پرونده روزنامه نگار سعودی و وضعیت آمریکا و عربستان قرار داده بود که منجر شد اعضای برجسته سنا اظهارات آتشینی درباره پرونده قتل جمال خاشقچی داشته باشند و با اطمینان بیشتری به دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این قتل صحبت کنند.
در پی آن روز گذشته سناتور کورکر اعلام کرد که بن سلمان را مسئول قتل خاشقچی معرفی می کند. او گفت در نظر دارد طرح قطعنامه ای را ارائه دهد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را مسئول قتل «جمال خاشقچی» ستون نویس واشنگتن پست معرفی خواهد کرد.
 
کد مطلب : ۱۴۴۸۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.