۰

واکنش‌های جهانی به توافق سوئد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۹
همزمان با رأی گیری در سنا علیه عربستان سعودی که در تاریخ مجلس نمایندگان این کشور بی سابقه بود است (اینجا)، طرف های یمنی در سوئد به توافق رسیدند.(اینجا) با این حال جوهر امضای این توافق هنوز خشک نشده بود که رسانه های خبری خلیج فارس از بمباران شدید الحدیده خبر دادند. این در حالی است که حامیان و همپیمانان سعودی در واکنش به توافق حاصل شده در سوئد معتقدند که صلح به درخواست آنها انجام شده است! ائتلاف عربی در جنگ یمن در  حالی مدعی صلح و خواهان آتش بس و ادامه مذاکرات برای پایان جنگ شده اند که سنای آمریکا به پایان حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن رأی مثبت داد.در اولین بند از توافق بر آتش بس در الحدیده تأکید شده است که دبیرکل سازمان ملل مدعی اجرای آن است؛ مهمترین بندهای توافق بدین شرح است: 
- آتش‌بس در استان الحدیده و سواحل الصلیف و رأی عیسی و الحدیده و خروج نیروهای هر دو طرف به مناطق مورد توافق
- طرفین نباید هیچ‌گونه تجهیزات نظامی به منطقه وارد کنند
- تسهیل حرکت شهروندان و جابه جایی کالا
- بازگشایی گذرگاهها برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه
- برچیدن تمامی مظاهر نظامی در شهر الحدیده
- تمامی درآمد حاصله از بندر الحدیده در بانک مرکزی ذخیره شود
شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در گزارشی اعلام کرد جنبش انصارالله یمن پیروز مذاکرات سوئد بوده است. ناظران می گویند عربستان از سوی آمریکا تحت فشار بی‌سابقه ای قرار دارد و نمایندگان مجلس آمریکا در همین چارچوب روز چهارشنبه به قطع حمایت از سعودی در جنگ یمن رأی مثبت دادند. با اینحال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد:‌ صلح ممکن است و پایان این مذاکرات احتمالا آغاز فصل جدیدی در یمن است. (اینجا)
سنای آمریکا با تصویب دو قطعنامه علیه عربستان سعودی نه تنها عملا راه خود را از دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالت متحده جدا کرد بلکه گام بلندی برای آغاز تغییر در هفت دهه مناسبات نزدیک با سعودی ها برداشت. (اینجا)این در حالی است که مایک پمپئو رای گیری مجلس سنا را بی اهمیت و بی تاثیر خواند. (اینجا)
در این باره سردار حسین علایی کارشناس مسائل استراتژیک در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: سرانجام پس از حدود چهار سال جنگ عربستان در یمن که با حمایت آمریکا و با بهره گیری از تسلیحات و جنگ افزارهای آمریکایی انجام می شود، سنای آمریکا به این نتیجه رسید که آمریکا باید دست از حمایت عربستان در تداوم این جنگ بردارد.
دلیل چنین مصوبه ای از سوی مجلس سنای آمریکا دست داشتن و دخالت مستقیم محمد بن سلمان در قتل خاشقچی خبرنگار واشنگتن پست است. برخی از صاحبنظران معتقدند که اصولا خاشقچی بدلیل انتقاداتش از آل سلمان برای راه اندازی جنگ یمن و فرو بردن عربستان در باتلاق درگیری های یمن به قتل رسیده است و حالا مجلس سنای ایالات متحده با مصوبه خود در واقع دیدگاه های خاشقچی را می پذیرد.
اما برای بسیاری از تحلیلگران از قبل هم مشخص بود که برنده جنگ یمن، عربستان و امارات و آمریکا نخواهند بود بلکه تداوم درگیری های یمن فرصت مناسبی را در اختیار حوثی‌ها قرار خواهد داد تا یک سازمان مسلح غیرمتقارنی را در کنار دریای سرخ و تنگه باب المندب بوجود آورند که در دراز مدت دردسرهای آن برای عربستان و آمریکا فراتر از نقش حزب الله لبنان در برابر اسرائیل باشد.
بنابراین برقراری آتش بس در بندر حدیده و مصوبه سنا گام اول برای بیرون راندن عربستان از بحران یمن است که امید است به نفع مردم قحطی زده یمن تمام شود.(اینجا)
در همین باره حسن هانی زاده کارشناس خاورمیانه و مسائل عرب، در پاسخ به این سوال؛ آیا طرح مجلس سنا ارتباطی با روند مذاکرات صلح یمن در استکهلم دارد؟ و آیا این مذاکرات خروجی قابل قبولی داشته است؟به خبرآنلاین گفت:
آغاز روند مذاکرات صلح بین انصارالله و نمایندگان دولت مستعفی عبدربه منصور هادی در استکهلم سوئد نشان میدهد که جامعه جهانی به این نتیجه رسیده که بیش از اندازه از سیاست های تهاجمی وغیرمسئولانه محمدبن سلمان در داخل عربستان و در سطح منطقه پشتیبانی کرده است.
از سوی دیگر آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی دو سال اخیربه اندازه کافی سلاح پیشرفته به عربستان فروخته اند اما این سلاحها عملا نتوانستند در تغییر معادلات جنگ به نفع ریاض موثر باشند.
جهان طی 3 سال جنگ ظالمانه عربستان علیه مردم بیدفاع یمن سکوت اختیار کرد و در پرتو این سکوت بود که عربستان وهمپیمانان این کشور توانست هزاران زن و کودک بیگناه یمنی را قتل عام کنند .جامعه غربی ثابت کرد که موضوع حقوق بشر و دموکراسی تنها ابزاری در خدمت منافع بازیگران قدرتمند جهانی است، زیرا طی 3 سال جنگ عربستان علیه مردم یمن هم کشورهای غربی و هم سازمان ملل هیچگونه تلاشی برای پایان دادن به جنگ یمن از خود نشان ندادند.
اما از آنجائی که جنگ یمن با سرنوشت محمد بن سلمان گره خورده، لذا دو حرکت موازی اخیرا در امریکا و اروپا شکل گرفته و آن حمله سیاسی مستقیم آمریکا به شخص محمد بن سلمان و آغاز مذاکرات صلح یمن در استکهلم است.
در پازل سیاسی نخست، داده ای سیاسی نشان میدهد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به اندازه کافی این گاو شیرده "عربستان" را دوشیده اما محمد بن سلمان با سیاست های غیرمنطقی خود هزینه های سیاسی سنگینی برای امریکا واروپا ایجاد کرده است.(اینجا)
 
کد مطلب : ۱۴۴۹۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.