۰

بازاری که آثار نویسندگان ایرانی را قربانی می‌کند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۳
بازاری که آثار نویسندگان ایرانی را قربانی می‌کند
در چند ماه اخیر هیچ بازار و حوزه‌ای نیست که وضعیت نامساعد اقتصادی به نوعی از خجالتش درنیامده باشد و تاثیر منفی روی آن نگذاشته باشد، از بازار مسکن، خودرو و کالاهای ضروری گرفته تا لوازم خانگی و...
بازار کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست و این روزها وضعیت مناسبی ندارد، البته این بازار سال‌هاست که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و برای سر پا ماندن تمام توان خود را به کار گرفته است.
در چنین شرایط نه چندان رو به بهبودی ناشران برای سرپا ماندن و پیشگیری از تعطیلی کسب و کارشان، ناچار به کاهش هزینه‌های خود هستند. با این حال در چنین شرایطی گویا این اقدامات نیز چندان موثر نیست.
در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد که ناشران بسیاری برای آنکه دخل و خرجشان باهم جور در بیاید دست به گزینش عناوین کتاب‌های‌شان زده‌اند و از خیر برخی از کتاب‌هایی که سال‌هاست مشغول چاپ‌شان هستند گذشته‌اند.
برای آنکه از صحت این اتفاق نه چندان خوشایند و علل وقوع آن مطلع شویم با محمد زارع مدیر انتشارات رود گفتگویی کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.
کتاب همواره نخستین اولویت برای حذف شدنش است
محمد زارع درباره تاثیر وضعیت نامساعد اقتصادی بر کاهش تعداد عناوین کتاب‌های ناشران در ماه‌های اخیر گفت: «طبیعی است که در این شرایط تعداد عناوینی که ناشران به چاپ می‌رسانند کاهش داشته است، کتاب و کتابخوانی در بین مردم جایگاه بالایی ندارد و در سبد هر خانوار اولین چیزی که اولویت دارد خوراک و بهداشت و ... است و کتاب در آخرین جایگاه قرار دارد، به همین دلیل اگر قرار بر حذف باشد این کتاب است که کنار گذاشته می‌شود.»
 
کد مطلب : ۱۴۵۰۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.