۰

برنده واقعی توافق هسته‌ای کدام کشور بود؟

تاریخ انتشار
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۱
برنده واقعی توافق هسته‌ای کدام کشور بود؟
امریکا در ماه  می رسما از این توافق خارج شد و در ماه نوامبر  تحریم های نفتی ایران را از سر گرفت. علیرغم تلاشهای کشورهای اروپایی و کشور هند برای ایجاد سازو کار مالی غیردلاری که تداوم تعامل تجاری ایران و کشورهای مذکور را بعد از تحریم بانکی ایران تضمین می‌کرد، هنوز نشانه‌های عملی از این سیاست‌ها مشاهده نشده است.با این حال رسانه‌های خارجی ایران را برنده واقعی توافق هسته‌ای ارزیابی کرده بودند. 
حال که سال ۲۰۱۸ میلادی در حال پایان است و دنیا خود را برای سال جدید میلادی آماده می‌کند، این سوال پیش می‌آید که وضعیت توافق هسته‌ای و قول‌های کشورهای اروپایی برای منفعت بردن ایران از این توافق بعد از خروج امریکا از  توافق چه می‌شود.

فارین پالیسی در این زمینه نوشت: آینده توافق هسته ای ایران در هاله ای از ابهام قراردارد. امریکا تحریم نفتی را علیه ایران وضع کرده است و ایران با فشارهای اقتصادی زیادی روبرو شده است. با وجود اینکه اروپا و هند در نظر دارند سازوکاری برای تداوم تعاملات خود با ایران ایجاد کنند ولی به دلیل تحریم های  امریکا علیه کشورهایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، انتظار نمی رود این سازو کارها بعد از ماه ژوئن-یعنی بعد از پایان معافیت ۱۸۰ روزه برخی از کشورها از تحریم نفتی- چندان سودی برای ایران داشته باشد.
ولی آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج می‌شود؟  فارین پالیسی در پاسخ به این سوال نوشت که  به نظر می‌رسد خارج شدن ایران از توافق هسته ای و افزایش میزان هزینه کشور برای از سر گیری  فعالیتهای هسته ای هزینه زیادی در بر داشته باشد. در ضمن ایران برنده توافق هسته ای بود زیرا کشوری است که به این توافق پایبند بوده است و تعهداتش را عمل کرده است. از طرف دیگر با برنده شدن اکثریت دموکرات در کنگره امریکا دیگر سیاستهای  ترامپ  به راحتی تایید و اجرا نمی شود. به  همین دلیل به نظر می رسد ایران تلاش می کند تا  در این توافق بماند و از منافع هر چند اندک آن برخوردار شود. این انتظار تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در امریکا ادامه پیدا می کند زیرا احتمال اینکه ترامپ نتواند در دور دوم دوباره انتخاب شود بسیار بالا است و مذاکره با رییس جمهوری که سیاستهای منطقی و مطابق با استاندارهای جهانی در پیش می گیرد کار صحیح تری است.
فارین بریف هم در گزارش دیگری تاکید کرد که توافق دوام می آورد و اروپایی ها تلاش می کنند تا با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند ولی این همکاری به دلیل فشارهای امریکا چندان گسترده نخواهد بود. تحکیم رابطه اقتصادی ایران با کشورهای چین و روسیه و هند و  توسعه روابط اقتصادی  و سیاسی با کشورهای اروپایی به خصوص بریتانیا و فرانسه از دیگر تحولاتی است که باید در سال ۲۰۱۹ میلادی  انتظارش را کشید.
 
کد مطلب : ۱۴۵۱۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.