۰

90 درصد ادعای مکمل‌ها حقیقت ندارد!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۸
 در اولین روز از این سمینار دو روزه که در مجموعه فرهنگی، ورزشی غدیر در حال برگزاری است و با استقبال ورزشکاران و مربیان روبرو شده است،دکتر سید محمد صادق هاشمی ضمن آنالیز مکمل های ورزشی به دوره بندی آنها پرداخت.
دکتر محمدصادق هاشمی، عضو کمیته تخصصی بدنسازی و  پرورش اندام ایران و مسوول کمیته آموزش هیات بدنسازی و پرورش اندام استان تهران  با بیان اینکه 90 درصد از ادعاهای شرکت های تبلیغ کننده مکمل ها  مبنای درستی ندارد، عنوان کرد: بیشترین بازار داغ مکمل ها در باشگاه ها ساخته می شود تاجایی که اگر ورزشکاری که به مقام قهرمانی می رسد، داخل یک شیشه نوشابه مکمل بریزد و قبل از مسابقه بخورد، از فردا شاهد استفاده زیاد این نوشابه هستیم بدون اینکه به پیشینه ورزشکار، فاکتورهای ژنتیکی،تمرینی و ممارستی اش اهمیت بدهند و اصلا بدانند این نوشیدنی چه موادی در خود داشته است.
دکتر هاشمی بازاریابی صنعتی را از دیگر مواردی دانست که موجب اشاعه مکمل ها در میان ورزشکاران شده است و گفت: سازمان اف دی ای امریکا که مورد قبول دنیا است همه مکمل های تولید شده را مورد بررسی قرار نمی دهد و تنها اگر خلاف ادعای یک مکمل ثابت شود، آنها را بررسی می کند.
مسوول کمیته آموزش هیات بدنسازی و پرورش اندام استان تهران با اشاره به این مطلب که ما به ظاهر اندام ورزشکار توجه ویژه ای داریم،گفت: مربیان باید ورزشکاران را با شیوه های درست علمی و رژیم مناسب پرورش بدهیم، ضمن اینکه باید دقت داشته باشیم نحوه این عملکرد در زنان و مردان به دلیل تفاوت های فیزیولوژی متفاوت است.
دکتر هاشمی به عوامل محدود کننده و متفاوت پرورش اندام در زنان اشاره کرد و گفت: تسترون کمتر در زنان، تار عضلانی کمتر و... نوع بدنسازی را در زنان متفاوت می کند و همچنین عملکرد آنها را در ورزش متفاوت می کند تا جایی که استعداد خانم ها در رشته های مقاومتی بیشتر از مردان است.
عضو کمیته تخصصی پرورش اندام، تاریخ معرفی مکمل ها در امریکا را سال 1994 اعلام کرد و به تفاوت های قوانین در کشور امریکا و ایران نسبت به مکمل ها پرداخت.
دکتر محمدصادق هاشمی با اشاره به این موضوع که در امریکا  قوانین سختی درباره  مصرف استروئیدها برخلاف ایران وجود دارد و تحقیقاتی در سال 2013 نشان داد یک سوم مکمل هایی که چک شده بودند دارای استروئید بودند، اظهار داشت:70 در صد ورزشکاران امریکایی در حال مصرف مکمل هستند و با اینکه  اهمیت و لزوم استفاده مکمل ها برای ورزشکاران ثابت شده است اما باید مکمل ها به صورت درست مصرف شوند.
وی ادامه داد: در امریکا 50 هزار نوع مکمل غذایی می بینید اما اینها در برخی موارد تفاوت های بسیار کمی دارند و تنها برخی مواد افزودنی دارند که به این بهانه نام دیگری گرفته اند.
عضو کمیته تخصصی بدنسازی و  پرورش اندام ایران در بحث لزوم توجه به کیفیت مکمل ها توضیح داد: تحقیقات سال 2015 نشان داده که خیلی از مکمل های چینی داری مواد آلوده و سمی مثل سرب بوده اند.همچنین  بعضی از محصولات «مک کوهیل» ماده خطرناکی داشته اند که موجب کوری و آسیب کبدی شده اند.
دکتر هاشمی اضافه کرد: مشکلات کبدی ناشی از مکمل ها در دهه اخیر سه برابر شده است که در این میان مکمل های پرورش اندام سهم زیادی در بین این مکمل ها داشته اند.
در دومین روز از این سمپوزیوم  دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام با اشاره به اینکه شرکت های تبلیغ کننده مکمل تا جایی که بتوانند به دنبال این هدف هستند که مربیان را به سمتی ببرند که ورزشکاران را تشویق به مصرف مکمل و جایگزین مواد غذایی کنند، گفت: در بسیاری از موارد این میزان مصرف مکمل هیچ گونه ضرورتی ندارد و بدن ورزشکار به بخشی از آنها احتیاج ندارد و بخشی زیادی از آنها به طور طبیعی در بدن تولید می شود.
این عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام اضافه کرد: مربیان باید بدون مکمل و یا با حداقل مکمل و با برنامه های درست، ورزشکاران را به اهدافشان برسانند و به بهترین نحو لایف استایل(سبک زندگی) افراد را با تناسب اندام و فیتنس تغییر دهند و نه اینکه آنها را به سمت مصرف دارو و مکمل ببرند.
دکتر مصطفی موسوی اضافه کرد:شما به عنوان مربی باید هر فردی(چه ورزشکار باشد و چه نباشد) را به سقف ژنتیکی خودش برسانید. همه افراد توانایی یکسانی ندارند،یکی قهرمان باشگاه خودش است،دیگری شهرش و دیگر جهان و این باور که با تلاش می توان ظرفیت یک فرد را چندین برابر کرد، یک فکر اشتباه است.
این مدرس دانشگاه  و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام ادامه داد: پژوهشگران درباره زمان مصرف مکمل ها تحقیقات زیادی انجام داده اند و در تجویز مکمل باید به این موضوع دقت زیادی کنید، در غیر این صورت به نتایجی که می خواهید نمی رسید و تنها موجب صرف انرژی و هدررفت هزینه ها می شوید.
وی گفت: در استفاده از مکمل ها دلایل مختلفی وجود دارد از جمله تامین انرژی، بهبود عملکرد ورزشی و حتی برخی برای همرنگی با گروه ورزشی که در آن قرار گرفته اند از مکمل استفاده می کنند. شرکت های تولید کننده مکمل هم به دلایل تجاری و اقتصادی، تا جایی که بتوانند به دنبال این هدف هستند که مربیان را به سمتی ببرند که ورزشکاران را تشویق به مصرف مکمل کنند در حالیکه در بسیاری از موارد این میزان مصرف هیچ گونه ضرورتی ندارد تا جایی که حدود 80 درصد مکمل ها تاثیری در حجم و چربی سوزی و ...ندارند و تنها جنبه تبلیغاتی دارند.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام در ادامه به نقد و بررسی مکمل های اصلی مورد مصرف ورزشکاران از جمله گلوتامین پرداخت و توضیح داد: گلوتامین را گاهی به عنوان یک اسید آمینه ضروری می شناسند که البته در بدن تولید می شود. بدن فرد بالغ 15 تا 25 گرم، گلوتامین می سازد اما در برخی شرایط این میزان کم می شود و باید مورد مصرف قرار بگیرد. همچنین غالبا در بحث بدنسازی وقتی باید مصرف شود که فرد در حال وزن کم کردن است، توده عضلانی اکتسابی بالایی دارد اما در باقی موارد ضرورت چندانی برای مصرف ندارد.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه با تاکید بر این موضوع که مربیان باید بدانند، حجم عضلانی ورزشکار با چه چیزی ساخته شده است و آیا این عضله با ورزش بدست آمده یا دارو و مکمل و ورزشکار با چه روشی به این میزان از حجم عضلانی رسیده است،گفت: باید اثرات جانبی (ساید افکت) مصرف مکمل را هم در نظر بگیرید و همچنین دوز مصرف مکمل را باید به نسبت سطح ورزشکار مشخص کنید.
دکتر موسوی با تاکید براینکه برخی از افراد نیازی به مصرف مکمل ندارند، توضیح داد: برخی خانم ها که سابقه تمرینی دو سال به بالا دارند، بی ام آی استاندارد دارند و می خواهند رژیم چربی سوز بگیرند بدون اینکه ریزش عضله بگیرند به هیچ مکملی احتیاج ندارند و تنها با رژیم غذایی است که می توانند به این هدف برسند.
عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام با تاکید براینکه رژیم های کات را در میان افراد مبتدی تسری ندهید،گفت: نود و نه درصد هورمون ها در جنگ جهانی دوم درست شدند، وقتی که می خواستند افراد زمان بهبودشان کاهش پیدا کند.
دکتر موسوی ادامه داد: در شیر پروتئین وِی و کازیین هست و به همین دلیل نوع شیر مصرفی همواره مورد تبلیغات شرکت های تولید کننده مکمل قرار می گیرد.در گذشته، آبی که از تبدیل شیر به پنیر بدست می آمد دور ریخته می شد اما این روزها از آن وِی کنستانتره تولید می شود چراکه مشخص شده به چه میزان این ماده ارزشمند است.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه گفت: روی بسته بندی برخی مکمل ها نوشته شده«وِی صد در صد» که نشان دهنده، نبود پروتئین کنسترانته در آن است.
وی شناخت نوع پروتئین مکمل ها را مهم دانست اما مهم تر از آن را تشخیص این مورد دانست که بدانیم چه کسی باید چه مکملی با چه نوع پروتئینی مصرف کند.
دکتر موسوی عنوان کرد: کازیین را باید قبل از خواب مصرف کرد، این مکمل مخصوص افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای است که حجم عضلانی زیادی دارند و بهتر است در زمان ریکاوری(بازتوانی) استفاده شود. درباره «وی» هم قبل از صبحانه و بعد تمرین زمان مصرف است و سرعت جذب آن حدود 45 تا یک ساعت است.
 
کد مطلب : ۱۴۵۱۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.