۰

شرط اعراب برای بشار اسد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۰
 سایت قطری روزنامه العربی الجدید به نقل از یک منبع مطلع مصری از روند مذاکرات ائتلاف چهارجانبه مصر، امارات، عربستان و بحرین درباره سوریه اظهار کرد: مشارکت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اجلاس آتی سران اتحادیه عرب بستگی به موضع نظام این کشور درباره پایان دادن به حضور ایران در سوریه و اطمینان‌دهی مشخص در این باره دارد.
در همین راستا، چند منبع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کردند که در صورت پاسخگویی بشار اسد به خواسته‌های کشورهای عربی، این کشورها فورا پایتخت‌های خود را به روی نظام سوریه باز خواهند کرد و روابط آنها با دمشق از سرگرفته می‌شود.
در حال حاضر تلاش‌ها برای بازگرداندن نظام سوریه به نشست آتی سران عرب که قرار است مارس آتی در تونس برگزار شود شدت گرفته؛ مساله‌ای که به نوبه خود عادی سازی روابط با نظام سوریه را تسریع می‌کند. در همین راستا، خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس به قاهره سفر کرده و با سامح شکری، همتای مصری خود دیدار کرده است و قرار است با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌ جمهوری مصر و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات این کشور نیز دیدار کند.
منابع مصری مذکور در این باره گفتند که وزیر خارجه تونس بنا به دعوت قاهره به منظور تعیین تکلیف موضوع مشارکت بشار اسد در سی‌اُمین اجلاس سران عرب به مصر سفر کرده است.
این منابع افزودند که قرار است شکری و کامل نشست جداگانه‌ای را با وزیر خارجه تونس برگزار و طی آن نتایج رایزنی‌های قاهره با کشورهای عربی در خصوص مشارکت اسد در اجلاس آتی سران عرب و موضع کشورهای عربی نسبت به این موضوع را به وی اطلاع دهند.
طبق اخبار منتشر شده در روزهای گذشته، قرار بود که این موضوع و عادی سازی روابط با نظام سوریه در نشست روز گذشته وزیران اتحادیه عرب بررسی شود اما منابع مطلع مصری اعلام کردند که این مسأله در این نشست بررسی نمی‌شود و احتمال داده می‌شود که در نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه عرب مورد بررسی قرار بگیرد.
این منابع ادامه دادند: مصر و دیگر کشورهای عربی در حال بررسی پیشنهاد آمریکا مبنی بر استقرار نیروهای عربی در شمال سوریه به جای نیروهای آمریکا بوده و قاهره، ابوظبی و ریاض در حال بررسی گزینه‌های مطرح برای جایگزینی نیروهای آمریکایی هستند و از جمله گزینه‌های موجود استقرار نیروهای نظام سوریه در مناطق شمالی با هماهنگی کردها و حمایت، نظارت و حضور عربی در سطح کارشناسان نظامی است.
این منابع در پایان گفتند: تمامی این گزینه‌ها بستگی به پاسخ دولت سوریه به خواسته‌های سران عرب و در رأس آنها بازنگری بشار اسد در روابط خود با ایران است.
 
کد مطلب : ۱۴۵۲۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.