۰
به نشر منتشر کرد

سرنوشت یک ساواکی جدا شده در رستورانی که به آتش کشیده شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۲
سرنوشت یک ساواکی جدا شده در رستورانی که به آتش کشیده شد
به گزارش عصر تعادل، رمان «تیغ و تاج» نوشته مصطفی جمشیدی از مجموعه «رمان انقلاب اسلامی» انتشارات به‌نشر است که در تابستان امسال با شمارگان هزار نسخه، ۱۸۰ صفحه و بهای ۱۷ هزار تومان منتشر شد.

نخستین صفحه رمان به ضرورت تاسیس یک رستوران در منطقه‌ای که عده‌ای از مبارزان بر علیه رژیم محمدرضا پهلوی در آن مخفی شده‌اند، اختصاص دارد. این رستوران با پول و امکانات ساواک راه‌اندازی می‌شود.

نویسنده در این رمان به روایت زندگی یک مامور ساواک به نام تیمور نوردلگشا می‌پردازد که تحت پوشش گارسن این رستوران به رصد فعالیت‌های مبارزان علیه رژیم ستمشاهی می‌پردازد. رستورانی که در پایان به خشم انقلابیون دچار شده و توسط آنها در یک درگیری تخریب و به آتش کشیده می‌شود.

سبک نگارشی این رمان روایت اول شخص است و نویسنده با کمک این سبک به شیوایی هرچه تمامتر احساسات و درونیات یک ساواکی و نحوه تعامل او با همکارانش را به تصویر می‌کشد. همچنین این سبک نگارشی باعث شده تا نویسنده نگاهی واقعگرایانه به دوران پهلوی و هنگامه سیطره ساواک بر جان و مال و ناموس ایرانیان داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی این رمان در پرداختی قوی به زندگی جهنمی ماموران و شکنجه گران ساواک است. این رمان بر پایه حوادثی واقعی نوشته شده است.
 
کد مطلب : ۱۴۵۳۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.