۰
دروازه‌بان افسانه‌ای انگلیس درگذشت

گوردن بنکس، آن دنیا مدیون مژدهی است!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
گوردن بنکس، آن دنیا مدیون مژدهی است!
به گزارش بسکتبال کلاب، گوردون بنکس، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال انگلیس که همراه این تیم قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ شد، دیروز ( 12 فوریه 2019) درحالی که ۸۱ سال داشت، درگذشت.

او 73 بار درون دروازه تیم ملی فوتبال انگلیس ایستاد و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) هم بنکس را 6 بار به عنوان بهترین دروازه‌بان سال جهان انتخاب کرد. 

بنکس در شفیلد به دنیا آمد و با تیم‌های استوک و لستر قهرمان جام اتحادیه فوتبال انگلیس شد. گوردون در جام جهانی 1966 انگلیس، جایی که سه شیرها تنها جام جهانی را بالای سر بردند، سنگربان تیم ملی بود و در دیدار پایانی هم هرچند 2 گل از آلمان خورد اما با بازی خوب او و دیگر هم تیمی‌هایش، به ویژه جف هرتس، انگلیس در وقت  اضافه 4 بر 2 مقابل آلمان به پیروزی رسید تا سر بابی مور جام جهانی را از دستان ملکه الیزابت دوم بگیرد و بالای سر ببرد. بنکس  سال ۱۹۷۳ از فوتبال خداحافظی کرد. 

نکته جالب درباره بنکس اینکه، او اردیبهشت ماه سال 1352 همراه تیم استوک سیتی به تهران آمد و در ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه سابق) با تیم منتخب تهران بازی کرد. بنکس پیش از این دیدار گفته بود به هر بازیکن ایرانی که به او گل بزند، هزار پوند  که معادل 20 هزار تومان ایران می‌شد، می‌دهد. بنکس یک سال پیش از آن دیدار در تصادف رانندگی درصد بالایی از دید چشم راستش را از دست داده بود. دقیقه 25 مسعود مژدهی، مهاجم تاج (استقلال فعلی) با یک برگردان زیبا دروازه بنکس را باز می‌کند. در آن دیدار هم جف هرست به تیم منتخب تهران گل می‌زند تا بازی یک بر یک شود. در پایان بازی اما بنکس مدعی می‌شود هرگز چنین وعده‌ای نداده است! 


لحظه‌ای که مژدهی با قیچی برگردان دروازه بنکس را در امجدیه باز می‌کند

خانواده گوردون بنکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ناراحتی بسیار اعلام می‌کنیم که گوردون بنکس در آرامش درگذشت. ما از درگذشت او بسیار دل‌شکسته هستیم اما خاطرات خوب زیادی از او داریم که به آن افتخار می‌کنیم.

 
کد مطلب : ۱۴۵۴۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.