پاسخ آنکارا به مقامات امریکایی؛ اس 400 را برای استفاده خریدیم نه نگهداری

ایرنا , 6 آذر 1398 ساعت 15:11

وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا تاکید کرد که سامانه اس 400 را برای نگهداری در جعبه از روسیه خریداری نخریده و از استفاده خواهند کرد.


به گزارش «عصر تعادل»، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری خود و "احمد عیسی" همتای سومالیایی اش در آنکارا خطاب به خبرنگاران گفت: «هیچ کالایی (اس-۴۰۰) برای نگهداری در جعبه خریده نمی‌شود، ما به آن نیاز داریم».

وی این سخنان را در واکنش به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مورد اس-۴۰۰ بیان کرد.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: اس-۴۰۰ هزینه بسیار زیادی دارد، اما مهم تر از آن، ما به آن سامانه نیاز داریم؛ به دلیل عدم تولید در داخل کشور، لازم است نیازهای خود را از جای دیگری تامین کنیم؛ با آمریکا در این زمینه مذاکره خواهیم کرد، اما زیر بار تحمیل نمی‌رویم؛ اگر آمریکا قادر به تضمین و فروش پاتریوت است، آن را خواهیم خرید. در سفر رئیس جمهور ترکیه به واشنگتن مقامات آمریکا موضع مثبتی در این زمینه نشان دادند.

آمریکا از خرید سامانه اس-۴۰۰ روسی توسط ترکیه خشمگین شده و در واکنش به آن، مشارکت آنکارا در تولید جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ را تعلیق کرده است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در همین ارتباط گفته بود که پیش از اس-۴۰۰، خواهان خرید پاتریوت بودیم، اما این امر عملی نشد و به همین دلیل نیز اس-۴۰۰ خریدیم؛ در صورتی که امکان خرید جنگنده‌های اف-۳۵ نیز وجود نداشته باشد به هر شکل ممکن، طبیعتاً مجبور به بررسی گزینه‌های دیگر خواهیم شد، چرا که این (جنگنده‌های مدرن) برای دفاع و امنیت کشورمان ضروری است.

آمریکا و متحدان غربی‌اش در ناتو می‌گویند که سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ با سامانه‌های دفاعی ناتو که ترکیه نیز عضوی از آن به شمار می رود، ناسازگار است. آمریکا هرچند ترکیه را به وضع تهدید تحریم کرده، اما تاکنون تحریمی در این رابطه اعمال نکرده است.

شرکت دولتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که امیدوار است در نیمه نخست سال آینده میلادی، قراردادهای دیگری برای فروش بیشتر سامانه های اس-۴۰۰ با ترکیه امضا کند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه سه‌شنبه گفت که آنکارا و آمریکا تا ماه آوریل، مذاکرات در مورد اختلاف بر سر خرید اس-۴۰۰ روسی را ادامه خواهند داد.

وی، حین برگشت از سفر به قطر به خبرنگاران گفت: وزرای دفاع و خارجه این مذاکرات را انجام خواهند داد؛ باید دید که این تلاش‌ها به کجا می‌رسد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه در کنفرانسی خبری اظهار کرد که خرید اس-۴۰۰ از سوی ترکیه، اقدامی «نگران‌کننده» است و مذاکرات برای حل این اختلاف ادامه دارد.

گزارش‌ها حاکی است که جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه روز دوشنبه برای آزمایش اس-۴۰۰ بر فراز آنکارا به پرواز در آمدند.

پمپئو در واکنش به این خبر گفت: این اقدامی نگران‌ کننده است. ما همچنان در حال گفت‌ وگو هستیم و تلاش می‌کنیم تا به راه حلی برسیم.

اردوغان بتازگی در کاخ سفید با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا دیدار کرد، اما هنوز مشخص نیست که آیا دو طرف در روند عبور از این بن‌بست پیشرفتی حاصل کردند یا نه.

مجموعه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس. ای ۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.

رییس جمهوری ترکیه بتازگی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز درباره سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ اظهار کرد: این اقدام برای صلح منطقه ضروری بود. این سامانه، تهاجمی نبوده و دفاعی است و ما نیز به چنین پدافندی نیاز داشتیم.

وی تأکید کرد که از سیستم روسی اس-۴۰۰ چشم‌پوشی نمی‌کند، اما می‌خواهد سیستم دفاعی «پاتریوت» آمریکا را نیز خریداری کند.


کد مطلب: 145463

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/145463/پاسخ-آنکارا-مقامات-امریکایی-اس-400-استفاده-خریدیم-نه-نگهداری

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir