حناچی: روزانه معادل 300 هزار بشکه نفت اتلاف انرژی داریم

6 آذر 1398 ساعت 16:16

شهردار تهران گفت: ۳۳ درصد اتلاف انرژی را در شهرها داریم و ارزش آن روزانه معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت است.


به گزارش «عصر تعادل» پیروز حناچی شهردار تهران در اولین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن در خیابان کاشانک برگزار شد اظهار داشت: مدیریت شهری نقش مستقیمی در اتلاف انرژی دارند.

وی با بیان اینکه بهره‌وری یک موضوع کشوری است و در تمام حوزه‌ها به این نگاه نیازمندیم، گفت: عادت داریم که همیشه به عقبه تاریخی‌مان ببالیم، که حق هم داریم، اما مدت‌هاست که دیگر هیچ تناسبی بین زندگی امروز و آن عقبه تاریخی وجود ندارد.

حناچی افزود: اگر به منطقه بیستون بروید، کتیبه‌ای می‌بینید در ١۵٠ خط و به ٣ زبان که حدود ۵٠٠ سال پیش از میلاد مسیح (ع) توسط داریوش به رشته تحریر درآمد؛ داریوش در این کتیبه دعا کرده که خداوند این سرزمین را از خشکسالی و دروغ نجات دهد، خشکسالی سالیان سال است که سرزمین ما را درگیر کرده؛ عارضه بی‌آبی از قدیم در این سرزمین نمود داشته و در چنین وضعیتی شیوه مدیریت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به همین دلیل است که باید در مورد قنات‌ها به‌درستی مطالعه کنیم.

شهردار تهران گفت: در ایران قنات زارچ داریم با طول ١٠٠ کیلومتر که از زیر شهر یزد عبور می‌کند و از عجایب سرزمینی است. این قنات تا قبل از ثبت جهانی یزد وضعیت بسیار بدی داشت و محل انباشت فاضلاب و گنداب بود. واقعیت این است که ما با تاریخ و آموزه‌های تاریخی‌مان برخورد بدی داشته‌ایم.   

حناچی گفت: در ١۵ ژوئن ٢٠١۵ این مجموعه شبکه در جهان به عنوان بخشی از میراث تمدن جهانی ثبت شد، قنات دیگری در گناباد داریم با قدمت ٢ تا ٣ هزار سال و در کشور ما ٣۶ هزار و ۶٠٠ رشته قنات وجود دارد که ٢١ هزار و ۷۸۰ کیلومتر طول دارند.

وی ادامه داد: وقتی در شورای‌عالی شهرسازی بودیم به گناباد رفتیم تا احداث یک کارخانه ذوب‌آهن را در آن‌جا بررسی کنیم، می‌خواستیم به‌خاطر تشنگی صنعت ذوب‌آهن به آب، جواب منفی بدهیم که متوجه شدیم غیر از آن مورد ۶ مجوز دیگر از قبل داده شده بود و حقیقت این است که تقریبا با تمام منابعمان همین‌طور برخورد می‌کنیم و با این اوصاف طبیعی است که با واکنش‌های طبیعی سختی مثل سیل مواجه شویم.

حناچی اظهار داشت: اگر بپرسیم چقدر در زمینه بهره‌وری تلاش می‌کنیم، باید پاسخ دهیم که شعار زیاد می‌دهیم اما باید صادقانه از خود بپرسیم که چقدر در نظام مدیریتی‌مان دغدغه این مهم را داریم.

به گفته وی، در حال حاضر ٢ لایحه در مجلس مطرح است؛ نقطه هدف اولین لایحه به طور مستقیم نظام مدیریت شهری نیست اما در آن سهیم است چرا که در تمام دنیا بخشی از مالیات‌های محلی سهم مدیریت شهری است، اما دومین لایحه مشخصا با هدف حل مشکل مدیریت شهرها تدوین شده است.

حناچی در بخش دیگری از سخنانش افزود: مزیت مهم کشور ما وجود جمعیت جوان و تحصیل کرده است و سیاست دولت مبنی بر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان امیدوارکننده است و همه باید این مسیر را تعقیب کنیم.

وی موضوع نیروی انسانی را نیز واجد اهمیت خواند و ادامه داد: همه شهرداری‌ها با موضوع نیروی انسانی دست‌به‌گریبان اند. به یاد دارم که اواسط دهه ٨٠ شهرداری اهواز ٨ هزار نیرو داشت اما الان ١٨ هزار نیرو دارد؛ تهران در همان دوره حدود ٢۴ هزار نیرو داشت اما آمار رسمی، الان از وجود ۶۵ هزار نیروی انسانی در شهرداری تهران حکایت می‌کند. حالا اگر پرسیده شود که آیا خدمات ویژه‌تری نسبت به آن دوران ارایه می‌شود، بدون شک پاسخ منفی است.   

شهردار پایتخت تاکید کرد: اگر یک سوزن به دولت می‌زنیم، باید یک جوالدوز هم به خودمان بزنیم و شهرهایمان را بهینه مدیریت کنیم.


کد مطلب: 145467

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/145467/حناچی-روزانه-معادل-300-هزار-بشکه-نفت-اتلاف-انرژی-داریم

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir