پاسخ آنکارا به پاریس؛ نمی‌توان با شما در فنجان‌هایی که شکسته‌اید چای خورد

9 آذر 1398 ساعت 15:18

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به رویکرد اخیر دولت فرانسه در قبال عملیات "چشمه صلح" در شمال سوریه که با واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز مواجه شده، اظهار داشت: با خراب کردن پل‌ها نمی‌توان به همکاری ادامه داد.


به گزارش «عصر تعادل»، ابراهیم کالین در پیام توئیتری خود در واکنش به اظهارات اخیر "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه در قبال عملیات چشمه صلح ترکیه در شمال سوریه، تاکید کرد: نمی‌توان همراه با شما در فنجان‌هایی که شکسته‌اید چای خورد.

کالین با انتشار بخشی از "سخنان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خطاب به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، خاطرنشان کرد: "تمایل شما را نسبت به سیاست‌های مخرب درک می‌کنم، اما من از جمع کردن قطعات خسته شده ام. بارها مجبور شده‌ام فنجان‌هایی را که شما شکسته‌اید باهم بچسبانم تا بتوانیم دور هم بنشینیم و چای بنوشیم".

وی در ادامه افزود: مکرون تنها رهبری است که آغاز مذاکرات الحاق مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را وتو کرده است؛  اگرچه بروکسل تمام خواسته ها از جمله تغییر نام این کشور را نیز مورد تایید قرار داده بود.

«امانوئل مکرون» پنجشنبه هفته گذشته (۷ آذرماه) در نشست خبری مشترک با دبیرکل ناتو با دفاع از اظهارات پیشین خود مبنی بر «مرگ مغزی ناتو» از آن به عنوان فراخوانی سودمند برای هوشیاری نام برد.

این اظهارات با واکنش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه همراه شد و او ‌ اظهارات همتای فرانسوی‌اش را ناشی از «درک نادرست و سطحی مکرون از ناتو» دانست و خطاب به ویگفت: «شما باید ببینید خودتان مرگ مغزی شده‌اید یا خیر؟.»

این سخنان اردوغان سبب شد تا وزارت خارجه فرانسه، سفیر ترکیه در پاریس را برای ادای توضیحات احضار کند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، «اسماعیل حاکی موسی» سفیر ترکیه را روز جمعه برای ادای توضیحات در مورد «اظهارات غیرقابل قبول» مقام‌های ترکیه احضار کرده است.

یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه که نامش ذکر نشده، اعلام کرد که اعضای ناتو انتظار دارند تا ترکیه «پاسخ‌های روشنی» در مورد مقاصدش از حضور نظامی در سوریه ارائه کند.
تنش‌ها میان مکرون و اردوغان در آستانه نشست سران ناتو که هفته آینده در انگلیس برگزار می‌شود، افزایش یافته است. اعضای ناتو چهارشنبه هفته جاری در لندن گردهم می‌آیند.

مکرون، ماه گذشته در گفت‌وگویی با هفته‌نامه اکونومیست، نسبت به ادامه تعهد آمریکا به ناتو و امکان اتکای اروپایی‌ها به این کشور ابراز تردید کرد و گفت: این سازمان دچار مرگ مغزی شده است.

رئیس جمهوری فرانسه همان زمان با انتقاد از آنکارا گفته بود: هیچ هماهنگی درخصوص تصمیم‌گیری‌های راهبردی میان آمریکا و دیگر اعضای ناتو وجود ندارد. ما شاهد یک اقدام تهاجمی هماهنگ‌نشده توسط یک عضو ناتو یعنی ترکیه به منطقه‌ای هستیم که منافع ما در آنجا در خطر است.

اظهارات ضد ناتویی مکرون انتقادهای گسترده‌ای از سوی کشورهای عضو این پیمان را در پی داشت. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان انتقاد مکرون از ناتو را به منزله تخریب این پیمان نظامی ارزیابی و تاکید کرد: اروپا در سال‌های آینده نیز به وجود این پیمان نظامی نیاز دارد.
«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز مخالفت خود را با اظهارات رئیس جمهوری فرانسه اعلام و تاکید کرد:‌ مکرون «واژه‌های تندی»  به کار برده که مورد قبول او نیست.  چنین حمله‌ای ضرورت ندارد،  حتی اگر ما مشکلاتی داشته و مجبور باشیم پس از بحث‌وجدل با هم به تفاهم برسیم. ناتو برای آلمان یک پیمان امنیتی است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در دیدار با مرکل،  این نهاد نظامی را قدرتمند دانست و گفت: هر تلاشی برای جدایی اروپا از آمریکا تهدیدی برای اروپاست و ما باید با یکدیگر همکاری و ناتو را قوی‌تر کنیم.


کد مطلب: 145525

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/145525/پاسخ-آنکارا-پاریس-نمی-توان-فنجان-هایی-شکسته-اید-چای-خورد

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir